Program Sprawiedliwej Transformacji Transportu. Radni chcą ograniczyć negatywne skutki wprowadzenia SCT

Zdjęcie ilustracyjne fot. Krzysztof Kalinowski/LoveKraków.pl

Program Sprawiedliwej Transformacji Transportu ma gwarantować pomoc dla mieszkańców i przedsiębiorców miast zobowiązanych do utworzenia stref czystego transportu (SCT).

Krakowscy radni z klubu „Prawo i Sprawiedliwość” przygotowali projekt rezolucji z apelem do Parlamentu Europejskiego, Rady Unii Europejskiej, Komisji Europejskiej, Rady Ministrów RP, Zarządu Województwa Małopolskiego, Sejmiku Województwa Małopolskiego, Prezydenta Miasta Krakowa, Prezydenta i Rady Miasta Warszawy oraz samorządów polskich liczących powyżej 100 tys. mieszkańców. Dokument został przyjęty jednogłośnie 23 października podczas sesji rady miasta.

O potrzebie przyjęcia tego projektu mówi pomysłodawca rezolucji radny Krzysztof Sułowski z PiS. – Krakowa na takie działania pomocowe nie stać. To jest apel przede wszystkim do Unii Europejskiej – skoro obliguje duże miasta do wprowadzenia stref czystego transportu, to niech wyłoży na to pieniądze. W tej rezolucji abstrahujemy od argumentów, czy za czy przeciw. To jest konsensus, bo trudno z tym dyskutować, że powoduje to koszty dla przedsiębiorców, dla mieszkańców – tłumaczy.

I dodaje, że obecnie funkcjonuje Fundusz Sprawiedliwej Transformacji, z którego środki przekazywane są dla osób związanych z  przemysłem wydobywczym. – W ramach tego funduszu mieszkańcy zachodnich powiatów Małopolski mogą liczyć na znaczącą pomoc – otrzymanie środków na rozpoczęcie działalności gospodarczej czy na tzw. przekwalifikowanie się – wyjaśnia.

Zapisy wynikające z SCT, jego zdaniem, dotkną przeciętnych mieszkańców, którzy będą musieli ponosić koszty związane z wymianą samochodów. Strefa Czystego Transportu doprowadzi do wzrostu kosztów prowadzonej działalności gospodarczej, ponieważ przedsiębiorcy będą musieli zainwestować w droższe środki transportu – mówi dla LoveKraków.pl. Uważa, że działania pomocowe w tym zakresie powinny być skierowane bezpośrednio do mieszkańców zawierając w sobie możliwość uzyskania dofinansowania, wymiany użytkowanego pojazdu na taki, który będzie spełniać wymogi strefy czystego transportu. Za zasadne należy także uznać dofinansowanie wymiany taboru autobusowego (komunikacji gminnej, miejskiej) w miastach i gminach objętych strefami czystego transportu.

Radny podkreśla, że jednym z głównych założeń tzw. polityki klimatycznej jest zasada sprawiedliwej transformacji i ona sprowadza się do konieczności niwelowania negatywnych skutków społeczno-gospodarczych związanych z realizacją ambitnych celów klimatycznych.

Przypomnijmy, by otrzymać środki z Krajowego Planu Odbudowy, Polska zobligowała się do przyjęcia tzw. kamieni milowych. To m.in.: „Wejście w życie ustawy wprowadzającej obowiązek zakupu tylko niskoemisyjnych i zeroemisyjnych autobusów w miastach powyżej 100 tys. mieszkańców począwszy od 2025 r.”, oraz: „Wejście w życie aktu prawnego wprowadzającego obowiązek tworzenia stref niskoemisyjnych dla wybranych najbardziej zanieczyszczonych miast”.

Krakowscy radni podkreślili w przyjętej rezolucji, że „Ograniczenia związane z ustanowieniem stref czystego transportu bardzo mocno ingerują w sferę praw i wolności obywatelskich wynikających z Konstytucji RP takich jak prawo własności prywatnej czy konstytucyjna zasada wolności gospodarczej”.