Jest przetarg na obwodnicę Oświęcimia

Budowa drogi fot. Krzysztof Kalinowski/LoveKraków.pl

GDDKiA ogłosiła przetarg na projekt i budowę 9-kilometrowego odcinka obwodnicy Oświęcimia. Projektanci będą musieli uwzględnić sąsiedztwo obozu Auschwitz-Birkenau, objętego ochroną przez UNESCO.

Obwodnica Oświęcimia powstanie w ramach budowy drogi ekspresowej S1 Kosztowy – Bielsko-Biała. Będzie przebiegać w nowym śladzie i łączyć się z istniejącą drogą krajową nr 44. Na trzy odcinki drogi S1 (Kosztowy II-Oświęcim, Oświęcim-Dankowice i Dankowice-Suchy Potok) postępowania zostały rozpisane już wcześniej.

Dlatego też umowy z wykonawcami pierwszych trzech odcinków Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad planuje podpisać w kwietniu przyszłego roku, a z wykonawcą obwodnicy Oświęcimia – w lipcu. Budowa całej tej trasy planowana jest na lata 2021–2023.

10 lat ustalania przebiegu

Jak tłumaczy Iwona Mikrut z GDDKiA, obwodnica Oświęcimia będzie wymagać szczególnego podejścia z powodu sąsiedztwa byłego obozu koncentracyjnego i zagłady Auschwitz-Birkenau.

W związku z tym został opracowany raport dotyczący oddziaływania inwestycji na dobro światowego dziedzictwa, w którym przeprowadzono analizy i sformułowano zalecenia, które należy ująć na kolejnych etapach przygotowania i realizacji inwestycji.

– Raport ten będzie przedmiotem analizy ekspertów wskazanych przez UNESCO. Wykonawca opracowując projekt budowlany powinien analizować zawarte w nim rozwiązania pod kątem zgodności z zapisami zawartymi w tym raporcie, gdyż sprawą priorytetową jest bezkonfliktowe funkcjonowanie „dobra światowego dziedzictwa” oraz drogi krajowej – tłumaczy Iwona Mikrut.

Sąsiedztwo obozu to tylko jeden z czynników, które wpłynęły na długi czas przygotowania drogi S1. GDDKiA wymienia także bliskość czterech kopalń, trzech obszarów specjalnej ochrony Natura 2000 i zabudowy mieszkaniowej. Efekt jest taki, że pierwsze prace projektowe zaczęły się w 2006 roku, a ustalanie przebiegu drogi trwało dziesięć lat.

Część całości

Docelowo droga S1 będzie mieć 135 km długości. Stanie się ekspresowym połączeniem od granicy państwa w Zwardoniu do lotniska w Pyrzowicach i autostrady A1 dla mieszkańców Małopolski i Śląska. Będzie też miała duże znaczenie dla transportu międzynarodowego.