Do dalszych prac nad koncepcją nowej linii tramwajowej na Rżąkę proponowany jest wariant z tunelem dla samochodów pod skrzyżowaniem ulic Wielickiej, Teligi i Kostaneckiego.
Prace nad koncepcją nowej linii tramwajowej trwają już od wiosny 2021 roku. W marcu 2022 informowaliśmy o pierwszych czterech wariantach przygotowanych przez projektantów. Z czasem, w reakcji na składane uwagi, pojawiły się dwa kolejne, uwzględniające rozwiązania dwupoziomowe.
Nowa linia tramwajowa ma się rozpoczynać w rejonie skrzyżowania ulic Wielickiej, Teligi i Kostaneckiego. Przedstawiane dotychczas warianty różnią się znacząco długością, przebiegiem, umiejscowieniem pętli i parkingu Park&Ride.
Tunel pod skrzyżowaniem
Pod koniec ubiegłego roku odbyły się konsultacje wśród mieszkańców. Przedstawione projekty wywołały wiele emocji i głosów sprzeciwu. Dotyczyły one m.in. wycinki zieleni czy uciążliwości związanych z hałasem, ale także samego kształtu nowego układu drogowego i torowego.
W ankietach przewagę głosów zyskał wariant 5, który jako jedyny zakładał poprowadzenie linii tramwajowej w tunelu pod skrzyżowaniem. W ostatnim czasie, jako wybrany do dalszej realizacji został przedstawiony wariant 7.3, a więc zmodyfikowana po uwagach wersja wariantu nr 7, który zakłada, że pod skrzyżowaniem Wielickiej i Teligi pojadą nie tramwaje, lecz samochody.
Zgodnie z tą koncepcją skrzyżowanie ma wyglądać tak:
Torowisko w stronę Bieżanowa ma więc pozostać po tej samej stronie skrzyżowania, co obecnie, natomiast tory w stronę Rżąki mają się znaleźć pomiędzy jezdniami ul. Wielickiej.
Parking i pętla
W nowej wersji nie widać już przewidzianego wcześniej parkingu z podziemnym połączeniem z ul. Jerzmanowskiego. Pętla autobusowo-tramwajowa ma się znaleźć pomiędzy ulicami Wielicką i Czerwiakowskiego, a jej układ zaplanowano tak:
Koncepcja przechodzi obecnie (po raz kolejny) audyt rowerowy i liczba zgłaszanych uwag wciąż jest duża. Szczegółowe mapy z proponowanymi rozwiązaniami są dostępne TUTAJ.