Bronowice, które znamy z „Wesela” Wyspiańskiego, odsunęły się w cień. Jednorodzinna zabudowa pozostała, ale serce dzielnicy bije dziś gdzie indziej – tam, gdzie powstały biurowce i nowe osiedla. Od lat liczba mieszkańców Bronowic stale wzrasta i ten trend na pewno utrzyma się w kolejnych latach.
Podkrakowska wieś Bronowice od końca XIII wieku należała do kościoła Mariackiego. Jej nazwa pochodzi prawdopodobnie od imienia Bruno – niemieckiego rycerza lub tynieckiego opata z XII wieku. Do miasta Bronowice zostały włączone stosunkowo późno – dopiero w 1941 roku, na skutek starań gubernatora Hansa Franka.
Dzisiejsza dzielnica VI obejmuje nie tylko tereny dawnej wsi Bronowice. To również cały obszar na zachód od ulic Głowackiego i Piastowskiej, aż do granicy miasta za Mydlnikami. Linia kolejowa biegnąca od stacji Kraków Łobzów przez Mydlniki w stronę Katowic dzieli obszar dzielnicy na dwie części: po północnej stronie przeważają niskie budynki, pola i zieleń, a po południowej – gęsta zabudowa z blokami i biurowcami.
Ponad dwa tysiące mieszkań
Ten podział może się z czasem zamazać: już od ponad roku u zbiegu ulic Radzikowskiego i Armii Krajowej trwa budowa ogromnego osiedla, w którym powstanie docelowo prawie 2200 mieszkań, razem z biurowcami, pasażem handlowym, infrastrukturą usługową i drogami. Pierwsze bloki mają zostać oddane do użytku pod koniec tego roku. Tak duża inwestycja znacząco zmieni charakter tej części dzielnicy.
Ciągle waży się przyszłość sąsiednich działek, na terenie po byłym motelu Krak. Niedawno miasto zrezygnowało z ich sprzedaży, ale na razie nie ma jeszcze konkretnych decyzji co do ich zagospodarowania.
Centrum miasta się przybliży
Wiadomo za to, co powstanie po przeciwnej stronie alei Armii Krajowej, w rejonie skrzyżowania z Bronowicką. Do 2020 roku ma być w całości gotowy węzeł przesiadkowy Kraków Bronowice. Nowy przystanek kolejowy będzie miał łącznie cztery perony: dwa dłuższe dla zwykłych pociągów (175m) i dwa przeznaczone dla Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej (100m). W planie jest też m.in. tunel pieszo-rowerowy z częścią handlową i parking dla rowerów. Pieniądze na ten cel przeznaczy kolej, korzystając też z dofinansowania unijnego. Miasto natomiast, w ramach programu Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych, dobuduje tam węzeł przesiadkowy z parkingiem Park&Ride, przystankiem tramwajowym i terminalem autobusowym.
Wcześniej wyremontowany zostanie cały ciąg ulic Królewskiej, Podchorążych i Bronowickiej, wraz z mocno zniszczonym torowiskiem – jednym z ostatnich wykonanych w podatnej na wybrzuszenia technologii. Miasto już rozpoczęło przygotowanie potrzebnej dokumentacji.
Bronowice dzięki temu mogą stać się jeszcze bardziej popularną wśród kupujących mieszkania dzielnicą. A poprawa rozwiązań komunikacyjnych może się bardzo przydać, biorąc pod uwagę ruch zwiększony przez nowe inwestycje.