W sobotnie przedpołudnie zostanie oddany do użytku pierwszy z trzech budowanych odcinków zakopianki. Kierowcy skorzystają z drogi ekspresowej S7 od Skomielnej Białej do Rabki Zdroju i z dwujezdniowej drogi do Chabówki. Byliśmy tam na dzień przed otwarciem.
Ponad jedna trzecia tego odcinka drogi ekspresowej czyli ok. 2,3 km, poprowadzona została na wiaduktach. Powstało ich łącznie 17, z czego najdłuższy ma aż kilometr długości i 50 m wysokości. Zbudowano też cztery małe mostki na ciekach przy węźle Skomielna.
Pod wiaduktami węzła Skomielna zlokalizowano Obwód Utrzymania Drogi Ekspresowej. Powstało miejsce obsługi podróżnych MOP Zbójecka Góra.
Na ponad sześciokilometrowym odcinku od Skomielnej Białej do Chabówki oprócz dwujezdniowej drogi wybudowano dwa węzły drogowe: Skomielna Biała i Zabornia. Z węzła Skomielna poprowadzono zjazdy na Wadowice i Nowy Sącz, do drogi krajowej nr 28. Z węzła Zabornia zjechać można do DK47 na Nowy Targ i DK7 na Chyżne, do granicy państwa ze Słowacją.
Co dalej?
W przygotowaniu są pozostałe dwa odcinki. Pomiędzy Lubniem i Naprawą pierwsze pojazdy przejadą jeszcze w tym roku całą jezdnią lewą i częściowo prawą. Dopiero po przełożeniu ruchu z DK7 na S7 i zamknięciu dla ruchu DK7 będzie można wybudować mur oporowy w miejscu połączenia prawej jezdni istniejącej S7 z nową S7 w Lubniu.
Na odcinku Naprawa – Skomielna Biała powstaje dwukomorowy tunel o długości każdej nitki ok. 2,06 km, z awaryjnymi przejściami między komorami, dwoma portalami oraz pełną infrastrukturą i wyposażeniem technicznym. Zakończenie drążenia tunelu ma nastąpić w 2021 r.
Koszt budowy całego odcinka S7 Lubień – Rabka Zdrój wyniesie ponad 2 mld 269 mln zł a dofinansowanie unijne 1 mld 322 mln zł.
Fot. Krzysztof Kalinowski/LoveKraków.pl