Jest pozwolenie na budowę „Zakopianki”. Pierwsi robotnicy pojawią się w 2016 roku

Przekazanie decyzji na budowę "Zakopianki" fot. Krzysztof Kalinowski/LoveKraków.pl

W poniedziałek wydana została kluczowa decyzja administracyjna dla budowy odcinka „Zakopanki” pomiędzy Lubniem a Rabką Zdrój. Teraz przed urzędnikami jeszcze tylko rozstrzygnięcie przetargu na wykonawcę inwestycji. Kiedy robotnicy pojawią się na placu budowy?

Łączna długość odcinka będzie wynosić 16,7 kilometra. Władze Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad podzieliły inwestycję na trzy etapy. W pierwszej kolejności budowany ma być fragment pomiędzy Lubniem a Naprawą (łączna długość 7,7 kilometra). W drugiej kolejności odcinek od Skomielnej Białej do Ranki Zdrój (5,2 kilometra).

Tunel – najtrudniejsze zadanie

– Trzeci odcinek jest najtrudniejszy. To będzie wyjątkowo trudne zadanie – mówi o budowie tunelu pomiędzy Naprawą a Skomielną Białą Ewa Tomala-Borucka, dyrektorka GDDKiA.

Obiekt ma liczyć ponad 2 kilometry długości. – Będziemy zalecać wykonawcy, aby drążył tunel od dwóch stron. Wtedy prace przebiegną szybciej – mówi dla LoveKraków.pl szefowa centralnego urzędu. Spośród 2 kilometrów tylko 160 metrów może powstać w wykopie otwartym. Reszta zostanie wydrążona metodą górniczą.

Tomasz Pałasińki, dyrektor oddziału GDDKiA w Krakowie, który odpowiada za powstanie drogi S7 na terenie województwa małopolskiego, nie ukrywa, że inwestycja jest skomplikowana ze względu na budowę tunelu. Na pozostałych odcinkach zaprojektowano 38 obiektów mostowych. 10 z nich powstanie na ciekach wodnych, 16 – w ciągu S7 i drogi krajowej nr 47, a 8 ma być wybudowanych nad tymi drogami. Pozostałe obiekty to wiadukty i łącznice.

Wydana kluczowa decyzja

– Najważniejsza sprawa już za nami. W szybkości załatwiania decyzji pobito rekord Polski – podkreśla Jerzy Miller, wojewoda małopolski. – Mamy prezent świąteczny. 102 stron decyzji zezwolenia na realizację inwestycji drogowej łącznie z kilkudziesięcioma segregatorami z załącznikami do tego pozwolenia – dodaje.

Urzędnicy z Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, nie czekając na podpisanie decyzji administracyjnej, już w piątek 19 grudnia ogłosili trzy przetargi na znalezienie wykonawcy inwestycji.

– W 2016 roku podpiszemy umowę z wykonawcą, a pierwsi robotnicy wejdą na plac budowy. Odcinki drogowe mają być oddane do użytkowania do 2018 roku. Natomiast wydrążenie tunelu planowane jest najpóźniej do 2021 roku – zaznacza Tomasz Pałasiński. – Te dwa odcinki drogowe mogą funkcjonować bez oddania tunelu – dodaje.