Na krakowskie ulice powrócił autobus wodorowy Arthur Bus 12 H2 Zero, który przez najbliższe dwa tygodnie będzie testowany na linii nr 128, łączącej Zajezdnię Płaszów z przystankiem Górka Narodowa P+R.
To już kolejna wizyta tego pojazdu w Krakowie. Poprzednie testy odbyły się w pierwszej połowie 2023 roku i trwały dwa miesiące.
Arthur Bus 12 H2 Zero jest wyposażony w ogniwo wodorowe o mocy 70 kW i może pomieścić do 37,5 kg wodoru, co pozwala na przejechanie około 350 km na jednym tankowaniu. Pojazd jest niskopodłogowy, klimatyzowany i może jednorazowo przewieźć 78 pasażerów, w tym 32 na miejscach siedzących. Dla osób poruszających się na wózkach dostępna jest platforma ułatwiająca wsiadanie i wysiadanie.
Producent testowanego pojazdu zadebiutował swoim autobusem wodorowym podczas targów w Berlinie w 2022 roku. Od czerwca 2022 roku Kraków eksploatuje autobusy zasilane wodorem, a na terenie zajezdni autobusowej w Płaszowie działa pierwsza w Polsce mobilna stacja PKN Orlen do tankowania wodoru.
Testy potrwają do połowy września, a ich wyniki pomogą w podjęciu decyzji dotyczących przyszłych inwestycji w ekologiczny transport miejski.
MPK kupuje 10 autobusów
Pod koniec lutego Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne rozstrzygnęło przetarg na zakup pierwszych 10 autobusów wodorowych, które mają zasilić flotę miejskiego transportu. Dostawcą pojazdów będzie firma PAK-PCE Polski Autobus Wodorowy, producent marki NesoBus.
Do przetargu ogłoszonego przez MPK w Krakowie wpłynęła tylko jedna oferta. Zaoferowana cena jednego autobusu wynosi niecałe 3 mln zł netto. W ramach zamówienia producent dostarczy 10 pojazdów zasilanych wodorem.