Do Centrum Jana Pawła II można już dojechać nową, szeroką drogą. Nowy układ komunikacyjny został w środę oficjalnie otwarty. Przed Światowymi Dniami Młodzieży mają się tam zakończyć jeszcze dwie inwestycje: budowa kładki pomiędzy dwoma sanktuariami i stacji Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej.
To rewolucja w porównaniu z tym, jak do tej pory wyglądał dojazd do sanktuarium. Prowadziły do niego dość wąska droga bez chodników oraz mostek, na którym z trudem mieściły się autokary. Rocznie z tego połączenia korzystało 2,5-3 milionów turystów. Problemy z dojazdem pojawiały się przy każdej większej uroczystości, więc nie było szans, by dotychczasowy układ obsłużył pielgrzymów przyjeżdżających na Światowe Dni Młodzieży.
Nowa droga, most i kładka pieszo-rowerowa
Otwarta w środę droga, podobnie jak dotychczasowa, łączy się ze zbudowanym wcześniej rondem poniżej sanktuarium. Kierowcy pojadą teraz wzdłuż brzegu Wilgi, następnie przez nowy most i dojadą do południowo-zachodniej części placu przy sanktuarium. Droga ma chodniki po obydwu stronach, kanalizację deszczową i oświetlenie. Jej długość to niecałe 649 m.
Dodatkowo, przy rondzie kończy się budowa osiemnastometrowej kładki pieszo-rowerowej przez Wilgę. Koszt budowy nowego układu drogowego to ok. 14 mln zł, z czego 10 mln zł pochodziło ze środków unijnych. Mostek, którym do tej pory samochody dojeżdżały do Centrum, ma docelowo służyć pieszym.
Pomiędzy sankturiami
To nie koniec inwestycji w pobliżu Centrum Jana Pawła II. Właśnie rozpoczyna się tam budowa kładki, która połączy papieskie sanktuarium z sanktuarium Miłosierdzia Bożego w Łagiewnikach. Przeprawa ma służyć pieszym i rowerzystom, ale pozwoli też na przejazd karetek czy wozów straży pożarnej. Obiekt ma być gotowy pod koniec maja.
Przed ŚDM ma powstać także nowy przystanek kolejowy dla Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej. Będzie on zlokalizowany pomiędzy sanktuarium a Centrum Handlowym „Zakopianka”. Barierę, którą do tej pory stanowiły tory, pozwoli pokonać nowa, przeszklona kładka. To znacząco ułatwi komunikację w tym rejonie, nie tylko z punktu widzenia pielgrzymów. Budowa ma kosztować ok. 28 milionów złotych.
– Budowa kładki pomiędzy sanktuariami właśnie startuje. Natomiast jeśli chodzi o przystanek kolejowy, to kilka dni temu zostało wydane pozwolenie na budowę – informuje Piotr Sionko, rzecznik Centrum Jana Pawła II.