Stare tory znikają z Alej Trzech Wieszczów [ZDJĘCIA]

Remont nawierzchni na Alejach, oprócz poprawy komfortu jazdy dla kierowców, oznacza też pożegnanie z pewnym historycznym elementem. Zlikwidowane zostaną pozostałości dawnych torów tramwajowych – wcześniejszego przebiegu linii do Dworca Towarowego. Tramwaje kursowały tamtędy do 1984 roku.

Zarząd Infrastruktury Komunalnej i Transportu prowadzi teraz na Alejach Trzech Wieszczów dwa remonty. Jeden na wysokości przystanku Jubilat, a drugi – od skrzyżowania z Długą w stronę al. 29 Listopada.

Ten drugi remont teoretycznie powinien się już kończyć – urzędnicy zapowiadali pierwotnie, że zdążą do 17 sierpnia. Teraz wiadomo już, że roboty przeciągną się do końca miesiąca.

Tory do usunięcia

Jednym z zadań, jakie stoją teraz przed wykonawcą, jest rozbiórka dawnego torowiska, które przebiegało pod jezdnią, wzdłuż peronu przystankowego. Tory leżały dosłownie tuż pod poziomem dawnej nawierzchni alei, miejscami były nawet widoczne z zewnątrz.

– Nie możemy położyć w tym miejscu asfaltu. Trzeba te tory rozebrać – mówi Michał Pyclik, rzecznik prasowy ZIKiT. Zastrzega przy tym, że pozostałości te nie są zabytkiem.

W czwartek pracownicy firmy wycinali fragmenty starego torowiska, po usunięciu płyt położonych między szynami i otaczającego je dawnego bruku. Do zrobienia pozostało jeszcze sporo. – To około stumetrowy odcinek – mówi Michał Pyclik.

Sprzed ponad 100 lat

Linia tramwajowa powstała po likwidacji nasypu kolei obwodowej, przebiegającej w miejscu dzisiejszych Alej Trzech Wieszczów. Przedłużono wówczas dotychczasową linię od Nowego Kleparza do Dworca Towarowego. Prace rozpoczęto w 1912, a zakończono w 1913. To był wówczas końcowy odcinek Alej – kończyły się na ul. Kamiennej, a w stronę Dworca Głównego prowadziła wąska ulica Montelupich.

Układ torów zmienił się dopiero w 1984 roku, wraz z przedłużeniem Alej i budową linii do Krowodrzy Górki (wówczas os. XXX-lecia PRL). Wiązało się to z zajęciem części terenu Zakładu im. Helclów.

Kolejne etapy

Dopiero po likwidacji starego torowiska firma będzie mogła położyć na zewnętrznych pasach nową nawierzchnię, skierować na nią ruch i zająć się wewnętrznymi pasami. Remont jest przewidziany tylko na jezdni w stronę al. 29 Listopada.

Czytaj wiadomości ze swojej dzielnicy:

Stare Miasto