Superścieżka miała być wyjątkowym projektem w miejskiej przestrzeni. Tyle że jej budowa stanęła w miejscu. Niektóre elementy inwestycji nie powstaną.
Dzięki realizacji tzw. Superścieżki przestrzeń między rondami Mogilskim i Grzegórzeckim miała stać się bardziej zielona i bardziej przyjazna dla mieszkańców. To wspólny projekt miasta, prywatnych inwestorów oraz samorządu województwa małopolskiego. Zarząd Zieleni Miejskiej chwalił się nim w aplikacji, złożonej do konkursu, w którym miasta walczyły o tytuł „Zielonej Stolicy Europy”. Ostatecznie nie przypadł on Krakowowi. Opracowanie koncepcji Superścieżki zaczęło się w 2015 r., po zakończeniu konsultacji społecznych.
Do dziś projektu niezrealizowano w całości.
Skwer
Jednym z nielicznych rzucających się w oczy elementów Superścieżki, który udało się wykonać, jest skwer im. Mariana Eilego, który powstał w cieniu dużego biurowca. Za ten etap inwestycji odpowiadała głównie firma Skanska, a częściowo Zarząd Zieleni Miejskiej, który zamówił rośliny. Łącznie na prace wydano ponad 2,6 mln zł (kwota brutto). Niektóre kolejne elementy wciąż nie doczekały się realizacji. Choćby modernizacja reliktów fortu na rondzie Mogilskim. Potrzeba na to ponad 5,5 mln złotych, ale jak na razie nie zostały zarezerwowane w miejskim budżecie. Na odcinku między kluczowymi krakowskimi rondami miało też dojść do remontu jednego z parkingów, poszerzenia chodnika, zagospodarowania przestrzeni przed budynkiem, w którym mieszczą się niektóre wydziały urzędu miasta, a także do przebudowy skrzyżowania. Jak informuje urząd, prace nie zostały zrealizowane. Z odpowiedzi magistratu wynika, że kluczowym problemem jest brak pieniędzy.
Są jednak i dobre wiadomości. Częściowo udało się już zrealizować prace, dotyczące Parku Sportowego. To zadanie, które w ramach Superścieżki przypadło do wykonania Krakowskiemu Szkolnemu Ośrodkowi Sportowemu.
Aktualizacja
Dalsze plany dotyczące szumnie zapowiadanego projektu są dość mgliste. – Aktualnie zadanie nie ma finansowania – twierdzi Emilia Król z biura prasowego magistratu. Co jednak istotne, na ten moment nie wiadomo nawet, ile pieniędzy potrzeba. – Kwota wykonania całości inwestycji będzie możliwa do ustalenia, gdy zaktualizowana zostanie dokumentacja projektowo-kosztorysowa – dodają w urzędzie. Przed miastem opracowanie dokumentacji dla poszczególnych etapów tzw. Superścieżki. Urzędnicy muszą też potwierdzić, czy w ogóle prywatni partnerzy są zainteresowani dalszą realizacją projektu.
Wiadomo już na pewno, że jeden z elementów Superścieżki nie powstanie. Chodzi o nową siedzibę urzędu marszałkowskiego i miejski plac. Za budowę Ratusza Marszałkowskiego było odpowiedzialne Regionalne Centrum Administracyjne „Małopolska”. Ale ostatecznie województwo zrezygnowało z realizacji inwestycji: w całości, ze wszystkimi jej elementami. – Na omawianym terenie planowana jest budowa nowej siedziby Filharmonii Krakowskiej – poinformowała nas Magdalena Opyd, rzeczniczka prasowa Urzędu Marszałkowskiego w Krakowie. Zauważa, że cały obszar inwestycji został objęty planem miejscowym, który wzdłuż alei Powstania Warszawskiego, przy zachodniej granicy, wyznacza także pas zieleni.
– Regulacje wskazane w planie miejscowym będą stanowiły wytyczne do konkursu architektoniczno-urbanistycznego na koncepcję nowej siedziby Filharmonii, a następnie zostaną uwzględnione w dokumentacji projektowej. Przestrzeń wokół nowej siedziby Filharmonii będzie dobrze powiązana funkcjonalnie z otoczeniem i zaprojektowana z poszanowaniem środowiska naturalnego i kulturowego. Bardziej sprecyzowane informacje będą znane po rozstrzygnięciu wspomnianego konkursu, w połowie 2026 r. – kwituje.
Szacowany koszt budowy filharmonii to ok. pół miliarda złotych.