Wydział Gospodarki Komunalnej Urzędu Miasta Krakowa przedstawił projekt inwestycyjny dotyczący budowy nowych linii tramwajowych w naszym mieście. W pierwszej kolejności wybudowana zostanie linia łącząca ulice Lipską z Wielicką. Najpóźniej do 2018 r. pojedziemy trasą z Krowodrzy Górki do Górki Narodowej, a następnie plany obejmą centrum, północną oraz południową część miasta.
Aby jednak Kraków mógł liczyć na unijną pomoc, powinien zbudować linię do końca 2015 roku. Jak zapewnia Szewczyk, nie ma obaw, że pieniądze przepadną. – Myślę, że zdążymy z budową zwłaszcza, że jeszcze w maju planowane jest ogłoszenie przetargu. Podstawą było zdobycie odpowiednich środków finansowych, które otrzymaliśmy – twierdzi. Budowa ma rozpocząć się już w sierpniu, a cała inwestycja będzie zakończona we wrześniu 2015 roku.
Kolejna linia już za 4 lata?
Niezależnie od budowy linii na odcinku Lipska - Wielicka, przygotowywane jest tramwajowe połączenie Krowodrzy Górki z Górką Narodową. Aktualnie ogłoszony został przetarg na opracowanie koncepcji tej linii. – Chcemy, aby w nowym okresie programowania 2014-2020 rozpocząć realizację tej inwestycji – mówi Szewczyk. Wszystko jednak zależy od tego, jak ostatecznie zostaną podzielone środki europejskie. – Jeżeli tutaj udałoby się uzyskać dofinansowanie, to myślę, że mogłoby się udać ją zrealizować nawet do roku 2017 – dodaje. Koszt inwestycji to 280 mln złotych.
Plany na następne lata
Po ukończeniu tych inwestycji planowana jest budowa kolejnych połączeń krakowskiego szybkiego tramwaju. Komisja Infrastruktury rozważa budowę linii z ul. Meissnera w kierunku Mistrzejowic. Biegłaby ona od przystanku Wieczysta ulicą Pszona, przez Rondo Młyńskie, dalej przystanek Miechowity, Rondo Barei, Park Wodny, Marchołta do Mistrzejowic. Powierzchnia inwestycji wynosi 226 641 metrów kw., a jej koszt to niespełna 140 mln złotych.
Następnie należy brać pod uwagę linię Rondo Dywizjonu 308-os. Piastów. Linia przebiegnie od ulicy Nowohuckiej przez Stella Sawickiego, Czyżyny Lotnisko, do os. Dywizjonu 303, dalej Wiślicką do Łęczyckiej. Powierzchnia inwestycji wynosi ponad 320 tys. m kw., a jej koszt to niespełna 120 mln złotych.
Na północy rozważane jest rozgałęzienie z Krowodrzy Górki na os. Azory. Koszt tej inwestycji wynosi ponad 48 mln złotych. Możliwe jest także przedłużenie linii w kierunku Ronda Ofiar Katynia. Dodatkowo Komisja Infrastruktury planuje budowę odcinka z pętli Salwator w rejon węzła z trasą Zwierzyniecką i planowanego parkingu Park&Ride. Warto także wspomnieć o linii Rakowice-Mistrzejowice, która przebiegnie od Cmentarza Rakowickiego przez Brogi, Bosaków, Olszę II, Rondo Barei, Park Wodny do Mistrzejowic.
- Myślę, że mniej więcej taka będzie kolejność. Oczywiście, podtrzymywany w nowym Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego jest też temat łącznika wzdłuż Alei, pomiędzy Placem Inwalidów a Nowym Kleparzem. To jest łącznik, który kiedyś był też w planach - mówi Łukasz Szewczyk.