Wkrótce wyniki konsultacji ws. tras Pychowickiej i Zwierzynieckiej. Część pytań bez odpowiedzi

Wizualizacja
W najbliższych dniach mają zostać ogłoszone wyniki konsultacji w sprawie budowy kolejnych odcinków III obwodnicy. Dotychczasowe analizy nie dały jednak odpowiedzi na pytanie, którędy powinna zostać poprowadzona linia tramwajowa.
Ogłoszenie raportu z konsultacji i tak jest już mocno opóźnione, miało się to stać kilka miesięcy temu. Według informacji przekazanych przez wiceprezydenta Andrzeja Kuliga, paradoksalnie to nie kwestia zachowania terenów zielonych przysporzyła najwięcej wątpliwości i problemów, lecz pytanie o transport szynowy. 

Którędy pojedzie tramwaj?

– Doskonale wiemy, że dzisiejsze połączenie przez most Grunwaldzki jest absolutnie niewystarczające. Nie możemy podpinać kolejnych tramwajów do tego przebiegu trasy. Musimy znaleźć nowy korytarz. Opracowanie, jakie otrzymaliśmy od projektanta, ale także opracowanie Politechniki Krakowskiej nie odpowiedziały nam w pełni na pytanie, jak powinna przebiegać przyszła trasa tramwajowa – mówi wiceprezydent Kulig.

Chodzi o to, by w taki sposób połączyć tereny po obydwu stronach Wisły, aby jak najlepiej odpowiadało to zapotrzebowaniu pasażerów i po uruchomieniu efektywnie spełniało swoją funkcję.

W efekcie urzędnicy zamierzają zamówić na politechnice dodatkowe studium korytarzowe, które ma dać odpowiedź na te pytania. – Mamy nadzieję, że zostanie ono przygotowane szybko, ponieważ niedługo będziemy ogłaszać postępowanie na decyzję środowiskową dla tras Zwierzynieckiej i Pychowickiej. Więc zależy nam na tym, aby można było spiąć czasowo inwestycję w zakresie drogowym i szynowym – zapowiedział Andrzej Kulig.

Odpowiedź na początku 2024

Zdaniem wiceprezydenta, linia tramwajowa powinna zostać poprowadzona pod korytem Wisły, by z jednej strony zmniejszyć ingerencję w zieleń, a z drugiej zapewnić bezkolizyjność. Jedną z branych pod uwagę wersji jest połączenie wzdłuż Trasy Pychowickiej, a następnie odbicie w stronę Cichego Kącika i ul. Piastowskiej, ale to jedynie wstępne propozycje wymagające zbadania. Połączenie z ul. Kapelanka nie jest raczej brane pod uwagę, ze względu na jej obciążenie. – Gdyby tutaj nastąpiła jakaś awaria, mielibyśmy sparaliżowaną dużą część południa miasta. Trzeba znaleźć inne, dodatkowe połączenie – mówi prezydent. Jego zdaniem nie ma też perspektyw skierowanie linii tramwajowej na ul. Armii Krajowej, ze względu na małe przewidywane potoki pasażerskie.

Po opracowaniu studium przyjdzie czas na przygotowanie koncepcji. Na tym etapie będą organizowane kolejne konsultacje. Urzędnicy chcą znać odpowiedzi dotyczące przebiegu linii tramwajowej najpóźniej w pierwszym kwartale przyszłego roku.

Czytaj wiadomości ze swojej dzielnicy:

Zwierzyniec Dębniki