Za 5 lat powstanie nowa linia tramwajowa do Górki Narodowej

Zarząd Infrastruktury Komunalnej i Transportu ogłosił przetarg na koncepcję dla budowy nowej linii tramwajowej, która przebiegnie na odcinku Krowodrza Górka - Górka Narodowa. Mieszkańcy tych osiedli będą musieli poczekać na tramwaj do 2018 roku.

Trasa, z jakiej planowo już za 5 lat mieszkańcy Krakowa będą mogli korzystać, prowadzić będzie od istniejącej już pętli Krowodrza Górka do torów kolejowych w rejonie ul. Bociana. Kolejno, tory zostaną poprowadzone ulicą Pachońskiego od Trasy Wolbromskiej do ronda przy zbiegu ulic Mackiewicza, Dożynkowej i Siewnej.

Ponadto, ZIKiT planuje przebudowę linii tramwajowej od skrzyżowania ulic Wybickiego, dr Twardego oraz Bratysławskiej do pętli Krowodrza Górka wraz z budową terminala autobusowo-tramwajowego po zachodniej stronie al. 29 Listopada oraz parkingu wielopoziomowego w systemie Park&Ride przy pętli końcowej Górka Narodowa. - W zakres prac wchodzi bezkolizyjne (w różnych poziomach) przejście przez linię kolejową, rozbudowa i budowa układu drogowego w rejonie ulic: Kuźnicy Kołłątajowskiej, Banacha i al. 29 Listopada oraz estakada w ciągu ul. Opolskiej - czytamy w przetargu ogłoszonym przez ZIKiT.

Całość inwestycji podzielona ma być na dwa etapy. W pierwszym powstanie torowisko do ul. Bociana, wraz z rozbudową ulic Pachońskiego, Siewnej i Bociana oraz budową dwóch parkingów P&R - przy pętli Krowodrza Górka i w narożniku Trasy Wolbromskiej i ul. Pachońskiego. Nowy odcinek Trasy Wolbromskiej ma mieć cztery pasy ruchu (po dwa w każdą stronę), wraz z chodnikami i ścieżkami rowerowymi. Czy będzie się to wiązało z koniecznością postawienia kolejnych ekranów akustycznych, podobnie jak na Ruczaju? - Na to pytanie odpowie decyzja środowiskowa - ucina krótko Piotr Hamarnik z ZIKiT-u.

Drugi odcinek planowanej trasy tramwajowej prowadzić będzie z ul. Bociana do osiedla Górka Narodowa Zachód. Etap ten wiązać się będzie również z budową terminala autobusowo-tramwajowego po zachodniej stronie al. 29 Listopada oraz parkingu wielopoziomowego w systemie Park&Ride przy pętli końcowej Górka Narodowa.

Zwycięzca tego przetargu opracować będzie musiał również szczegółowe rozwiązania techniczne dla budowy estakady nad ulicą Opolską, w miejscu jej skrzyżowania z planowaną trzecią nitką Krakowskiego Szybkiego Tramwaju. Według planów urzędników, kierowcy samochodów korzystać będą z estakady, a tramwaj przejeżdżał będzie na poziomie "0". ZIKiT przyjmuje jednak również możliwość zastąpienia estakady tunelem.

"To idealne rozwiązanie"
Mieszkańcy Górki Narodowej od dawna czekają na linię tramwajową, która w łatwy i szybki sposób pozwoli dotrzeć im do centrum Krakowa. - Miasto w końcu coś z tym zrobiło. Mieszkam w świetnej okolicy, ale z dojazdem do centrum zawsze był problem - mówi Damian, który od kilku lat mieszka przy ul. Siewnej. - Dobrze, że wreszcie ten problem zniknie! - dodaje. Choć 2018 rok wydaje się być odległym teminem, to mieszkańcy cieszą się, że pomysł wreszcie doszedł do skutku. - 5 lat to bardzo długo. Chciałabym już teraz korzystać z tramwaju. Ale najważniejsze, że w ogóle coś ruszyło w tym temacie, bo to idealne rozwiązanie dla ludzi, którzy mieszkają w tych rejonach, a nie chcą wciąż stać w korku w zatłoczonym autobusie - twierdzi natomiast Olga z ulicy Pachońskiego.

Mimo że zdecydowanie więcej jest zwolenników koncepcji ZIKiT-u, to nie brakuje jednak negatywnych opinii. - Nie mam problemu z dotarciem do najważniejszych punktów Krakowa, mamy tu dużo autobusów. Linia tramwajowa wprowadzi tylko zamieszanie, a okolica nie będzie już tak cicha jak dotychczas - uważa Kamil, mieszkaniec ul. Białoproądnickiej.

Nowa trasa w 2018 roku?
Zgodnie ze specyfikacją przetargową, wielowariantowa koncepcja dla linii tramwajowej KST etap III A (os. Krowodrza Górka - ul. Bociana - Górka Narodowa Zachód), wraz z towarzyszącą jej infrastrukturą drogową oraz budową estakady w ciągu ul. Opolskiej ma być gotowa pod koniec tego roku. Przewiduje się, że w 2014 roku zostanie uzyskana decyzja środowiskowa dla inwestycji, a w kolejnym roku ogłoszony przetarg na projekt i budowę nowej linii tramwajowej. - Planujemy rozpocząć prace budowlane w 2016 roku i zakończyć je do końca 2018 - mówi Piotr Hamarnik.