Do otwarcia krakowskiego odcinka nowej S7 jest jeszcze daleko. Kilkusetmetrowym fragmentem w Nowej Hucie kierowcy pojadą jednak jeszcze jesienią, by wykonawca mógł rozpocząć kolejne prace.
Chodzi o fragment nowej drogi ekspresowej, na przedłużeniu dotychczasowego odcinka, w sąsiedztwie ul. Ujastek Mogilski. W ostatnim czasie wykonawca przyspieszył tam z pracami, pojawiło się też tymczasowe połączenie pomiędzy ulicą a jezdniami drogi ekspresowej.
– Planujemy późną jesienią skierować ruch z Ujastka Mogilskiego na S7 po tymczasowej rampie, zbudowanej na wysokości pozostałości hotelu – zapowiada Kacper Michna z Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. – Wtedy będziemy mogli zacząć prace związane z połączeniem obu części jezdni S7 w kierunku Warszawy, czyli tej funkcjonującej od 2017 roku i budowanej obecnie – wyjaśnia. W obecnej konfiguracji nie byłoby to możliwe, ponieważ ulica przebiega w miejscu, w którym ma powstać jedna z jezdni:
W praktyce będzie więc to pierwsze miejsce, w którym kierowcy pojadą nową S7 – choć na razie w symbolicznej skali. Data zmian w organizacji ruchu nie została jeszcze podana do wiadomości. Kacper Michna tłumaczy, że prac do wykonania w tym miejscu nie zostało wiele, natomiast priorytetem jest obecnie prowadzenie robót na pozakrakowskim odcinku od strony Widomej.
GDDKiA chce jeszcze w tym roku umożliwić przejazd pomiędzy północną obwodnicą Krakowa a odcinkiem S7 od węzła Mistrzejowice do Widomej. Dlatego to na północnym odcinku skoncentrowane są główne siły wykonawcy.
Ujastek Mogilski do zmiany
Skierowanie ruchu na jezdnię nowej S7 będzie też pierwszym krokiem zmian, jakie przejdzie ulica Ujastek Mogilski. Przez ostatnie lata była ona kontynuacją gotowego odcinka wschodniej obwodnicy i to nią duża część kierowców kierowała się do miasta. Po zakończeniu prac przy S7 zupełnie straci ona na znaczeniu, stanowiąc jedynie dojazd do posesji. Na ten argument powoływali się we wcześniejszych dyskusjach zwolennicy zmiany organizacji ruchu na al. Solidarności, który ostatecznie nie doczekał się realizacji.
Według projektu przedstawionego w 2019 roku w ramach audytów rowerowych, po ok. 500-metrowym odcinku ulica Ujastek Mogilski ma zostać zaślepiona, a na jej końcu powstanie miejsce do zawracania:
GDDKiA ma też przebudować krótki fragment ulicy, na styku z al. Solidarności:
Równocześnie miasto przygotowuje się do budowy w najbliższym sąsiedztwie nowej drogi dla rowerów, od al. Solidarności do ul. Ptaszyckiego. W maju Zarząd Dróg Miasta Krakowa ogłosił przetarg na opracowanie dokumentacji, a obecnie inwestycja przechodzi audyt rowerowy.