Jak poinformował krakowski oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, w Małopolsce w trakcie realizacji jest ponad 78 km dróg ekspresowych oraz 30,7 km dróg dwujezdniowych klasy GP (droga główna ruchu przyspieszonego).
Północna Obwodnica Krakowa zamknie ring wokół miasta
Krakowanie najbardziej czekają na zakończenie budowy północnej obwodnicy miasta. – Obecnie trwają intensywne prace na budowie drogi ekspresowej S52. Wykonywany jest ciąg główny drogi ekspresowej i drogi dojazdowe. Powstają fundamenty i filary wiaduktów. Trwa przebudowa istniejących sieci infrastruktury technicznej kolidującej z inwestycją: energetycznej, gazowej i sanitarnej. Kontynuowane są jeszcze badania archeologiczne – mówią przedstawiciele GDDKiA.
Dodają, że trwają również prace przy budowie dwóch tuneli. Obiekt w Zielonkach o długości 653 m wykonywany jest metodą odkrywkową. Tak samo realizowany jest tunel w Batowicach (496 m) z tą różnicą, że przeszkodą dla tunelu w Zielonkach jest dodatkowo rzeka Prądnik. Wykonawca chce rozwiązać ten problem za pomocą ścianek szczelnych, które tymczasowo wbije przy rzece, by wykonać niezbędne prace.
Budowa 12-kilometrowej drogi ekspresowej powinna zakończyć się w 2024 roku. Najprawdopodobniej pod koniec 2023 roku fragmenty jezdni będą udostępnione kierowcom.
S7 w Małopolsce
Droga ekspresowa S7 przebiega przez Małopolskę od granicy województwa świętokrzyskiego do Rabki Zdroju. Większość tej trasy jest w budowie. W użytkowaniu jest odcinek Szczepanowice – Widoma, fragmenty na obszarze Krakowa, od węzła Kraków Nowa Huta do węzła A4 Kraków Bieżanów oraz odcinki na południe od Krakowa: Myślenice - Lubień i Skomielna Biała - Rabka Zdrój. Długość odcinków, po których obywa się ruch, wynosi teraz ponad 48,5 km. W trakcie realizacji jest 45,3 km.
Zaledwie w siedmiu procentach wykonane zostały prace przy budowie 18-kilometrowego odcinka drogi ekspresowej S7 z Krakowa do Widomej. W ramach inwestycji ma powstać dwujezdniową drogą ekspresową, mającą po trzy pasy ruchu na każdej jezdni na odcinku miejskim, a na pozostałym zakresie dwa pasy ruchu z rezerwą na trzeci (odcinek zamiejski).
Według pierwotnych zapewnień, odcinek od Widomej do Krakowa miał być gotowy w przyszłym roku, natomiast prace na terenie miasta miały się zakończyć w roku 2024. Jednak inwestycja najprawdopodobniej nie będzie ukończona w terminie.
S7 na południe od Krakowa
Duży poślizg zaliczyła włoska firma Webuild przy wykonywaniu odcinka nowej zakopianki Naprawa-Skomielna Biała. – Prace są realizowane w obu nitkach tunelu oraz na portalu północnym i południowym. W tunelu zostało zakończone wykonywanie warstwy ścieralnej. Obecnie prowadzone są roboty instalacyjne w tunelu oraz niszach, montowane są oprawy oświetleniowe, oznakowanie. Na portalach prowadzone są roboty drogowe, montaż instalacji hydrantowej. W budynkach technicznych prowadzone są roboty instalacyjne – wyliczają pracownicy GDDKiA.
Tunele, po wielokrotnej zmianie terminów, miały oddane do końca czerwca tego roku. Teraz zaszła jednak kolejna zmiana: budowa tunelu planowane jest do końca 2022 roku.