W poniedziałek w urzędzie miasta została podpisana umowa na finansowanie budowy nowej linii tramwajowej do Mistrzejowic. Prace mają ruszyć wiosną, po tym jak wydana zostanie decyzja ZRID.
Budowa linii tramwajowej do Mistrzejowic różni się od standardowych miejskich inwestycji. Powstaje w ramach Partnerstwa Publiczno-Prywatnego, co w praktyce oznacza, że miasto nie wykłada własnych środków na etapie przygotowania dokumentacji i samej budowy, później natomiast, przez 20 lat będzie płacić partnerowi prywatnemu comiesięczną opłatę za dostęp do infrastruktury.
Z tym związana jest właśnie konieczność pozyskania finansowania na całe zamierzenie. To łącznie 1,92 mld zł, z czego sama realizacja ma kosztować ok. 616 mln zł, a pozostała część kwoty to koszty utrzymania przez 20 lat oraz koszty finansowania i rozłożenia go na dłuższy okres.
W poniedziałek została podpisana umowa pomiędzy miastem, konsorcjum PPP Solutions Polska i Gülermak AGir Sanayi Insaat ve Taahhu (partnerem prywatnym) oraz czterema instytucjami finansowymi. Zgodę na współfinansowanie inwestycji wyraził Europejski Bank Inwestycyjny. Pozostali współfinansujący to Europejski Bank Odbudowy i Rozwoju, Bank Pekao SA i Polski Fundusz Rozwoju.
Największa w Polsce
Prezydent Jacek Majchrowski podkreślał, że jest to największe przedsięwzięcie w ramach Partnerstwa Publiczno-Prywatnego w Polsce i że Kraków po raz kolejny przeciera nowe szlaki. – Wiele miast chce się wzorować na tym rozwiązaniu – mówił prezydent. – Byliśmy kiedyś pierwszym miastem w Polsce, które zaczęło działania w ramach PPP, w ten sposób zrealizowana została budowa parkingu na placu Na Groblach, dziś stawiamy kolejne kroki – mówił.
– Takie inwestycje jak Krakowski Szybki Tramwaj, jak oddana niedawno Trasa Łagiewnicka, tramwaj na Górkę Narodową, północna obwodnica Krakowa czy droga ekspresowa S7 pokazują, że Kraków dzisiaj staje się wielkim europejskim miastem, przede wszystkim pod względem infrastruktury – komentował Maciej Michałowski z ministerstwa infrastruktury.
– Myślę że w ciągu miesiąca, maksymalnie dwóch, uzyskamy decyzję ZRID i zaczynamy prace – zapowiedział Bülent Özdemir, dyrektor Gülermak na Polskę. Od uzyskania prawomocnej decyzji miasto ma 21 dni na przekazanie placu budowy.
Otwarcie w 2025
Torowisko przebiegać będzie od skrzyżowania al. Jana Pawła II z Lema i Meissnera, następnie w ciągu ulic: Meissnera, Młyńskiej, Lublańskiej, Dobrego Pasterza, Krzesławickiej, Bohomolca, ks. Jancarza aż do istniejącej pętli Mistrzejowice.
Zgodnie z zapowiedziami, tramwaje zaczną kursować po nowym torowisku w 2025 roku.