603 mln złotych dla miejskiej jednostki

Już w piątek prezydent Krakowa przedstawi jeden z najważniejszych dokumentów, czyli projekt budżetu miasta na 2014 rok. Udało nam się dotrzeć do założeń budżetowych Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu. Plan finansowy tej jednostki na wydatki bieżące opiewa na kwotę 603,5 mln złotych. Dodatkowo 145 mln pieniędzy ZIKiT-u ma pójść na inwestycje strategiczne.

Inwestycje strategiczne

Na wszystkie strategiczne zadania inwestycyjne w 2014 roku ZIKIT zamierza wydać ponad 145 mln złotych. Dzięki takim pieniądzom, kontynuowana będzie budowa linii tramwajowej łączącej ulicę Lipską z Wielicką (69,1 mln złotych, z czego 29 mln ma pochodzić mln ze środków UE). – Najważniejszym projektem liniowym dla urzędników jest w tej chwili dokończenie nowej linii tramwajowej – mówi w rozmowie z LoveKraków.pl Jerzy Marcinko, dyrektor ZIKiT. W nadchodzącym roku jednostka przekaże ratę dla wykonawcy przebudowy torów i drogi pomiędzy rondem Mogilskim a placem Centralnym (42,4 mln złotych), rozbudowana ma zostać ulica Kocmyrzowska (milion złotych) oraz Igołomska (2,2 mln złotych).

Urzędnicy planują też przeznaczyć środki na przygotowanie dokumentacji niezbędnych do rozpoczęcia dużych inwestycji. – W przyszłym roku chcemy wejść w fazę przygotowania budowy linii szybkiego tramwaju łączącego Krowodrzę Górkę z Górką Narodową – zdradza Marcinko. W 2014 roku, po zakończonych konsultacjach społecznych, urzędnicy planują rozstrzygnąć przetarg w trybie „zaprojektuj i buduj”. Na przygotowanie przetargu i uzgodnienia ma pójść kwota 445 tysięcy złotych.

Inwestycje drogowe i komunikacja miejska

– W przyszłorocznym budżecie na komunikacje miejską zapisana jest kwota 420 mln złotych. Jednak do prawidłowego funkcjonowania może zabraknąć nam 65 mln złotych – mówi dyrektor Marcinko. Aby rozwiązać ten problem, urzędnicy planują pozyskać część brakujących pieniędzy ze zwrotów podatku VAT. Z tego źródła mogą dostać maksymalnie 54 mln złotych. To jednak nie wystarczy. Reszta kwoty, czyli 11 mln zł, może pochodzić z budżetu na 2015 rok.

Szef miejskie jednostki zdradza nam, że podlegli mu pracownicy, w przyszłym roku będą musieli wykonać układ drogowy wokół dwóch sztandarowych miejskich inwestycji. – 10,6 mln złotych planujemy na budowę trzeciego dojazdu do hali widowiskowo-sportowej w Czyżynach. Natomiast układ drogowy wokół Centrum Kongresowego to kosz rzędu 7,4 mln złotych – mówi Marcinko. Oprócz tego urzędnicy wezmą się za remont przejścia podziemnego pod ulicą Konopnickiej. – Ta inwestycja jest koniecznością. Musimy wyremontować za własne pieniądze to przejście – przyznaje Jerzy Marcinko.

ZIKiT w 2014 roku nie porzuci remontu dróg systemem nakładkowym. – Na ten cel wydamy 15 mln złotych – informuje szef jednostki. – Jeśli ta kwota będzie przyjęta przez radnych, to już od kwietnia możemy rozpocząć niektóre naprawy. Jerzy Marcinko jest przekonany, że mogą się znaleźć jeszcze większe pieniądze na to zadanie. – W tym projekcie mam duże poparcie rad dzielnic – tłumaczy.

Zaskakująco dużą kwotę urzędnicy zarezerwowali na rozwój Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej. W punkcie budowy oraz opracowania koncepcji widnieje suma ponad 12 mln złotych. To zdecydowana poprawa względem ubiegłych lat, gdy SKA traktowana była po macoszemu i urzędnicy nie przeznaczali na ten celu dużych środków.

News will be here