Artysta i polityk. Włodzimierz Tetmajer

Bronowice miały ogromny wpływ na twórczość Włodzimierza Tetmajera fot. Tomasz Soczewka

Chociaż postać Włodzimierza Tetmajera znają niemal wszyscy, to zapewne niewielu zdaje sobie sprawę, że był nie tylko artystą. Jest on nie tylko pierwowzorem bohatera utworu literackiego, czyli Gospodarza z „Wesela”, ale również malarzem, politykiem i pisarzem. To jeden z reprezentantów sztuki młodopolskiej inspirowanej rodzimym folklorem.

Włodzimierz Tetmajer przyszedł na świat w 1861 roku w Harklowej niedaleko Nowego Targu. Swoją przygodą z działalnością artystyczną rozpoczął w 1875 roku uczęszczając na zajęcia w krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych. Siedem lat później wyjechał do Wiednia, aby podjąć tam naukę w ASP u Ch. Griepenkerla. W latach1882-1886 pod kierunkiem F. Cynka, Loefflera i W. Łuszczkiewicza odbył regularne studia na krakowskiej uczelni. Warto dodać, że równocześnie ukończył filologię klasyczną na Uniwersytecie Jagiellońskim. Warsztat malarski doskonalił w latach 1886-1889 w Monachium. Od 1889 do 1895 roku uczęszczał do klasy mistrzowskiej Jana Matejki w krakowskiej akademii.

 

Artysta i polityk

W 1901 roku założył Szkołę Sztuk Pięknych i Przemysłu Artystycznego dla Kobiet i zajmował się nauczaniem. Został również współtwórcą Towarzystwa „Polska Sztuka Stosowana”, a od 1899 roku należał do Towarzystwa Artystów Polskich „Sztuka”. W 1908 roku wstąpił do grona założycieli ugrupowania Zero. Był również politykiem i członkiem Polskiego Stronnictwa Ludowego oraz współzałożycielem frakcji PSL-Piast. W późniejszych latach pełnił również funkcję posła w parlamencie wiedeńskim.

Bronowice

Bronowice Małe miały ogromny wpływ na twórczość artysty. Nim osiadł tutaj na stałe w 1895 roku, wcześniej spędzał tutaj letnie miesiące. Dojrzałe malarstwo Tetmajera jest odzwierciedleniem fascynacji rodzimym folklorem, co było charakterystyczne dla twórców okresu Młodej Polski. Miejsce to inspirowało artystę w kwestii tematyki obrazów. Niemalże cały jego dorobek związany jest z przedstawieniem bronowickich pejzaży oraz scen rodzajowych ukazujących chłopów. Sceny te zazwyczaj mają miejsce w karczmie, polu oraz na ganku domu artysty. Postawę artystyczną ukształtowały wpływy monachijskiego realizmu i formuła obrazowania Aleksandra Gierymskiego. Tetmajer w swoich obrazach przedstawiał obyczaje, obrzędy i epizody z codziennego życia podkrakowskich chłopów. Oryginalny styl Tetmajera opiera się na komponowaniu scen wielofiguralnych, którym nadana była dramaturgia. Artysta zajmował się również projektowaniem witraży, malarstwem ściennym, fotografią, ilustratorstwem i scenografią. W 1902 roku wykonał polichromię kaplicy królowej Zofii w katedrze wawelskiej.