Nowe inwestycje na Górce Narodowej. Czy osiedlowe uliczki sobie poradzą?

fot. Krzysztof Kalinowski/LoveKraków.pl

Mieszkańcy Górki Narodowej od dawna zwracają uwagę na problemy komunikacyjne swojego osiedla. Tymczasem jest tam jeszcze sporo działek, w sprawie których urzędnicy wydali decyzje o warunkach zabudowy. Pojawia się więc pytanie, jak osiedlowe ulice poradzą sobie ze wzmożonym ruchem, gdy wyrosną tam nowe bloki.

We wtorek media opisywały planowaną budowę bloku przy krótkiej i ślepej ulicy Grabczaka. Deweloper pomiędzy niskimi budynkami chce wybudować 7-piętrowy budynek z garażem podziemnym. Mieszkańcy obawiają się zwiększonego ruchu na wąskiej uliczce, która dziś nie ma nawet asfaltowej nawierzchni. Urzędnicy uspokajają jednak, że w tej sprawie nie została wydana jeszcze żadna zgoda, a Zarząd Infrastruktury Komunalnej i Transportu negatywnie zaopiniował proponowaną przez dewelopera obsługę komunikacyjną obiektu.

Wszystko na Meiera

Są jednak na Górce Narodowej miejsca, gdzie „wuzetki” zostały już wydane, a również budzą kontrowersje wśród mieszkańców. Tak jest np. z decyzją wydaną na dwa budynki wielorodzinne z garażami, które miałyby powstać na północ od istniejących bloków przy Felińskiego 33. Tam ZIKiT wydał pozytywną opinię.

Zdaniem Sebastiana Ozdoby z Inicjatywy Górka Narodowa, istniejące drogi nie mają szans obsłużyć zwiększonego ruchu. – Na Felińskiego pojawiają się nowe wuzetki, a w ślad za tym nie idzie żadna infrastruktura. Wszystkie bloki mają tam wyjazd na ulicę Meiera, która jest zupełnie niewystarczająca – argumentuje.

Sytuację poprawiło częściowo położenie nawierzchni na szutrowym odcinku ulicy Meiera, co stworzyło możliwość wyjazdu z osiedla w stronę Prądnika Czerwonego. Po drugiej stronie jest jednak wjazd w al. 29 Listopada, na którym kierowców nieuchronnie czekają korki. Ruch na osiedlu ma ułatwić planowana ulica Iwaszki, ale w sprawie tej inwestycji ciągle brakuje konkretów.

Wyjazd jest zapewniony

Ozdoba zwrócił się do ZIKiT o uzasadnienie pozytywnej opinii dla budowy bloków na końcu ulicy Felińskiego. W odpowiedzi urzędnicy napisali m.in., że „istniejące uzbrojenie terenu w zakresie obsługi komunikacyjnej jest wystarczające” i że „obsługę komunikacyjną planowanej inwestycji zapewni droga publiczna, jaką jest ul. Meiera”.

– Przy takiej okazji odbywa się na miejscu wizja lokalna. Jeśli chodzi o budynek wielorodzinny, musi mieć dostęp do drogi, która będzie utwardzona i będzie mieć przynajmniej 5 metrów szerokości, musi mieć dwumetrowy chodnik przynajmniej po jednej stronie. Ocenia się skalę inwestycji i to, czy infrastruktura jest wystarczająca – opisuje Michał Pyclik, rzecznik ZIKiT. – W tym przypadku też taka wizja lokalna się odbyła, sytuacja była analizowana przez naszych pracowników. Po sprawdzeniu tego, co jest wymagane w zarządzeniach, opinia jest pozytywna – podsumowuje przedstawiciel miejskiej jednostki.

Rozkopana al. 29 Listopada utrudni dojazd

Mieszkańcy Górki Narodowej czekają na dwie duże inwestycje, które mogą przybliżyć osiedle do centrum miasta: budowę linii tramwajowej i przebudowę al. 29 Listopada. Na obydwie już wkrótce mają zostać rozpisane przetargi. Aleja zostanie rozkopana zanim na osiedle dojedzie pierwszy tramwaj, dlatego przez czas budowy należy się spodziewać jeszcze większych utrudnień komunikacyjnych.

Czytaj wiadomości ze swojej dzielnicy:

Prądnik Biały
News will be here