Wojewódzki Sąd Administracyjny odrzucił skargę mieszkańców Zielonek dotyczącą planowanej budowy północnej obwodnicy Krakowa. Oznacza to, że usunięta została duża przeszkoda w realizacji inwestycji i wszystko zależy teraz od sprawności przeprowadzenia kolejnych etapów przygotowań.
Batalia o decyzję środowiskową dla tej inwestycji toczyła się od dawna. Dokument został wydany już półtora roku temu, ale szybko został zaskarżony. Generalna Dyrekcja Ochrony Środowiska skorygowała zapisy decyzji, m.in. w sprawie ekranów akustycznych czy nasadzeń.
Przeciwnicy przeprowadzenia drogi w proponowanej formie zaskarżyli jednak decyzję ponownie. Teraz już jednak wiadomo, że również ta próba zakończyła się niepowodzeniem. Wojewódzki Sąd Administracyjny odrzucił ich skargę.
Na liście podstawowej
Ten rok przyniósł już kilka ważnych informacji dotyczących północnej obwodnicy. W maju inwestycja została wpisana do Kontraktu Terytorialnego, trafiając z listy rezerwowej do podstawowej. W tym samym miesiącu w gminach na północ od Krakowa i w samym mieście przeprowadzone zostały spotkania informacyjne z mieszkańcami dotyczące przygotowywanej obecnie koncepcji.
– Sprawa sporu wokół decyzji środowiskowej przebiegała równolegle z pracami przygotowawczymi, które wciąż trwają. W pierwszym kwartale przyszłego roku ukończona ma zostać koncepcja programowa. Kolejnym etapem będzie już ogłoszenie przetargu w trybie „projektuj i buduj” – zapowiada w rozmowie z LoveKraków.pl Szymon Huptyś, rzecznik Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa.
– Zakładamy, że jesienią przyszłego roku umowa z wykonawcą będzie już podpisana. Spodziewamy się, że przejazd obwodnicą będzie możliwy w 2021 roku – zapowiada.
Budowa północnej obwodnicy jest powiązana z kolejnymi odcinkami trasy S7. Wcześniej zapowiadano, że problemy z „siódemką” w rejonie Miechowa mogą postawić pod znakiem zapytania także realizację obwodnicy. Przedstawiciel ministerstwa zapewnia jednak, że inwestycja nie jest zagrożona. – Jeszcze w tym roku będzie podpisana umowa na projekt i budowę drogi S7 od węzła Igołomska na północ. Problematyczny fragment jest na północy województwa i nie dotyczy Krakowa – stwierdza Huptyś.
15 kilometrów
Północna Obwodnica Krakowa będzie miała prawie 15 kilometrów długości. Oprócz budowy nowego odcinka drogi koniecznie jest także przebudowanie istniejącego odcinka między węzłami Modlniczka i Modlnica. Na jej trasie znajdą się jeszcze dwa inne węzły. W jej ciągu zaplanowano 6 wiaduktów, a nad nią – 4. Obwodnica ma mieć po trzy pasy w obydwie strony. Będzie mieć status drogi ekspresowej.