5 m średnicy, 600 ton. Ogromna tarcza przypłynęła z Chin, wydrąży tunel dla kolei [ZDJĘCIA]

fot. Sebastian Góra/PKP Polskie Linie Kolejowe SA

Do portu w Gdyni dotarła tarcza TBM, która wydrąży jeden z tuneli pod Pisarzową w ramach budowy linii Podłęże-Piekiełko.

Między innymi dzięki niej linia kolejowa pomiędzy Nowym Sączem a Limanową poprowadzona zostanie w nowym śladzie, co pozwoli na przyspieszenie pociągów i skrócenie podróży. Tarcza zostanie wykorzystana na modernizowanym obecnie odcinku Klęczany – Limanowa. W Męcinie i Mordarce dźwigi, spychacze i koparki przygotowują miejsca, w których będą zaczynać się i kończyć nowe tunele kolejowe. Przekopy pomiędzy tymi dwiema miejscowościami wydrążą ogromne tarcze TBM. Większa będzie pracować przy budowie tunelu właściwego, którym w 2027 roku pojadą pociągi. Mniejsza zrealizuje tunel ewakuacyjny.

Pierwsza do pracy przystąpi mniejsza maszyna, która we wrześniu przeszła niezbędne testy i odbiory w fabryce w chińskim Changsha. Następnie została rozebrana i przygotowana do transportu. Ładunek składa się z 36 części o wadze ok. 600 ton. Największa z nich waży 87 ton, a tzw. głowica tnąca ma 4,8 metra średnicy i waży 41 ton.

PKP PLK pokazały niedawno zdjęcia z rozładunku tarczy w porcie w Gdyni. Po przybyciu na miejsce tunelownica zostanie złożona i będzie mogła rozpocząć prace. Kolejna (dużo większa) maszyna jest obecnie przygotowywana do transportu w Chinach. W Polsce pojawi się na przełomie lutego i marca.

Drążenie pod Pisarzową potrwa kilkanaście miesięcy. Po zakończeniu prac powstanie jeden z najdłuższych tuneli kolejowych w Polsce. Obiekt o długości 3,750 metrów skróci podróże pomiędzy Limanową a Nowym Sączem. Docelowo pojadą nim pociągi, które połączą Sądecczyznę z resztą Małopolski – Gdowem, Zakopanem i Krakowem. – W sumie w ramach projektu „Podłęże-Piekiełko” wybudujemy 13 tuneli kolejowych różnej wielkości. Ten pomiędzy Męciną a Mordarką będzie drugim pod względem długości, bo o kilkadziesiąt metrów wyprzedzi go tunel, który powstanie w sąsiedztwie Stróży k. Dobrej i będzie częścią nowej linii kolejowej na odcinku Szczyrzyc – Tymbark – zapowiada Piotr Hamarnik z PLK.