Zgodnie z planem, przebudowa ul. Starowiślnej ma objąć odcinek od skrzyżowania z ul. Dietla aż do mostu Powstańców Śląskich, wraz z samym mostem. Zmiany obejmą nie tylko samo torowisko, ale gruntowną przebudowę całej ulicy wraz z podziemnymi instalacjami, a Starowiślna w nowej wersji ma zyskać m.in. nowe chodniki, drogę dla rowerów i zieleń, której tam dotychczas nie było. Zmieni się też organizacja ruchu: samochody będą mogły się poruszać w jednym kierunku, w stronę Wisły – podobnie, jak ma to miejsce np. na ul. Basztowej czy Podwale.
ZDMK opracowuje stosowną dokumentację projektową – całość powinna być gotowa do końca 2025 r. W maju ubiegłego roku została już wydana decyzja środowiskowa, uwzględniająca planowane w tym miejscu zmiany.
W ramach inwestycji przebudowana ma zostać także ul. Dajwór na odcinku sąsiadującym z ul. Starowiślną, podobnie stanie się z krótkimi fragmentami sąsiadujących ulic. Większe zmiany będą dotyczyć rejonu, w którym łączą się ulice Podgórska, Halicka i św. Wawrzyńca: projekt przewiduje tam wybudowanie nowego ronda.
Ogromna kwota
Kraków złożył wniosek o dofinansowanie w ramach Działania FENX.03.01 Transport miejski, Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat i środowisko 2021-2027 w czerwcu ubiegłego roku. Miasto ma na ten cel otrzymać aż 82,7 mln zł. Zastępca prezydenta Krakowa Stanisław Kracik nie ukrywa, że uzyskanie tak dużego dofinansowania to w praktyce być albo nie być dla realizacji tej inwestycji.
– W sytuacji, gdy mamy w budżecie miliard złotych na wszystkie inwestycje w całym mieście, to jest prawie jedna dziesiąta. Tyle musielibyśmy przeznaczyć na jedno zadanie. To jest taki poziom dofinansowania, co do którego będziemy musieli się przyzwyczajać, że już tak wysoki nie będzie w przyszłości – mówi Stanisław Kracik. Podkreśla, że z takiej okazji trzeba skorzystać, nawet odkładając chwilowo inne projekty.
Unijne dofinansowanie z jednej strony daje zielone światło dla przeprowadzenia inwestycji, a z drugiej strony nakłada wymogi co do rozliczenia projektu w terminie. Miasto nie może sobie więc pozwolić na opóźnienie w tej sprawie.
Najpierw węzły przy Plantach
Zanim ZDMK rozpocznie przebudowę ul. Starowiślnej, na przebudowę czekają dwa węzły tramwajowe w obrębie I obwodnicy: u zbiegu ulic Piłsudskiego i Straszewskiego oraz przy Teatrze Bagatela, na skrzyżowaniu ulic Karmelickiej, Dunajewskiego i Podwale. Obydwa te miejsca przechodziły wcześniej jedynie remonty, ale nie zostały gruntownie przebudowane, czego pozostałością są uciążliwe kontrałuki na torach.
W tym przypadku również ZDMK chce przeprowadzić prace ze wsparciem ze środków programu FEnIKS. Przewidywana wartość dofinansowania dla obydwu inwestycji to łącznie 22,8 mln zł.
W pierwszej kolejności prace rozpoczną się na skrzyżowaniu ul. Piłsudskiego i Straszewskiego. W tym przypadku również planowane są zmiany w organizacji ruchu: podobnie jak na wcześniejszym odcinku ul. Straszewskiego, również na odcinku do Filharmonii samochody będą się poruszać w jednym kierunku.
Środki na inteligentne systemy
Oprócz prac inwestycyjnych, ZDMK zamierza wykorzystać środki z programu FEnIKS także na rozwój inteligentnych systemów poprawiających dostępność komunikacyjną na terenie miasta.
W ramach projektu przewidziano m.in. modernizację sygnalizacji świetlnej z nadaniem priorytetu autobusom, montaż tablic dynamicznej informacji pasażerskiej, a także rozbudowę systemów kontroli dostępu do stref ograniczonego ruchu i monitoringu buspasów z użyciem kamer. Projekt obejmuje również rozbudowę miejskiej sieci światłowodowej i teletechnicznej, co umożliwi sprawny przesył danych i analizę warunków ruchu w mieście. Przewidywana wartość dofinansowania projektu to 46,2 mln zł.