Są pieniądze na północną obwodnicę. Wykonawca wybrany

fot. Archiwum

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad ogłosiła w piątek wybór wykonawcy północnej obwodnicy Krakowa. 12,5-kilometrową drogę ma zbudować konsorcjum firm: tureckiej Gulermak i polskiej Mosty Łódź, które wyceniły zadanie na prawie 1 mld 428 milionów złotych.

To już drugi wybór wykonawcy w tym postępowaniu. Na początku września Krajowa Izba Odwoławcza nakazała ponowną ocenę złożonych w przetargu ofert i wykluczenie z postępowania chińskiej firmy Stecol Corporation, która wcześniej została wskazana jako zwycięzca postępowania.

Dodatkowe pieniądze

Oprócz samej konieczności wydłużenia postępowania oznaczało to jeszcze jeden i to spory problem – oferta chińsko-polskiego konsorcjum była jedyną mieszczącą się w ofercie. Następna w kolejności cena konsorcjum Gulermak o ok. 100 milionów złotych przekraczała przewidziany budżet. Ostatecznie dodatkowe środki zostały przyznane i budżet na kluczową dla Krakowa inwestycję został zwiększony.

Węzły i tunele

Wykonawca ma przygotować projekt i wybudować drogę w ciągu 47 miesięcy od daty zawarcia umowy, przy czym do czasu prac nie wliczane są miesiące zimowe. Musi wybudować 12,5-kilometrowy odcinek drogi ekspresowej między węzłami Modlnica i Kraków Mistrzejowice, przy czym ten pierwszy musi jeszcze rozbudować. Na trasie powstaną też inne węzły: Zielonki, Węgrzce i Batowice.

Koncepcja przewiduje też trzy tunele: pod rzeką Prądnik o długości 870 m, pod wzgórzem w Batowicach o długości 653 m i pod wzgórzem „Syberia” na terenie Krakowa o długości 98 m. Firma będzie musiała zbudować 27 obiektów mostowych, 4 km murów oporowych i 20 km dróg dojazdowych.

Najpierw S7

Na finał w postaci podpisania umowy czeka też inny niezwykle ważny dla Krakowa przetarg – ten dotyczący krakowskiego odcinka S7. W sierpniu po raz trzeci już ogłoszono wybór wykonawcy. Ma nim być włoska firma Salini (pisaliśmy o tym TUTAJ).