24 wiadukty, mosty i estakada. Wkrótce otwarcie S7 w Małopolsce

Za kilka tygodni otworzymy prawie 19-kilometrowy fragment S7 od granicy województw świętokrzyskiego i małopolskiego do węzła Miechów – zapewniają przedstawiciele krakowskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Teraz droga ekspresowa S7 biegnie nieprzerwanie od Warszawy do granicy z województwami świętokrzyskim i małopolskim. Trasa kończy się w Moczydle, gdzie kierowcy zjeżdżają na drogę krajową nr 7. W naszym województwie – na północ od Krakowa – jest jeden odcinek S7, otwarty w październiku 2021 roku 13-kilometrowy fragment między węzłami Szczepanowice i Widoma.

Odcinek między Moczydłem a węzłem Miechów to 18,7 km drogi szybkiego ruchu, która będzie bezpośrednio połączona z użytkowaną już w województwie świętokrzyskim S7.

– Dzięki oddaniu tego fragmentu trasy łączna długość odcinków drogi ekspresowej na północ od Krakowa wzrośnie ponad dwukrotnie, do 31,8 km. W tej części regionu do realizacji pozostanie jeszcze 23,6 km: 5,3 km między węzłami Miechów i Szczepanowice oraz 18,3 km od Widomej do krakowskiej Nowej Huty. Pierwszy z tych fragmentów planujemy udostępnić w sierpniu 2024 roku, a drugi w listopadzie 2024 roku – informuje Kacper Michna z GDDKiA.


Przedstawiciele rządowej agencji mówią, że droga została poprowadzona nowym śladem na wschód od dotychczasowej drogi krajowej nr 7. – Ekspresówka biegnie urokliwymi, rolniczymi terenami Wyżyny Miechowskiej. Żeby zniwelować różnicę wysokości droga została poprowadzona w niektórych miejscach w wykopach, a w niektórych na nasypach. W Małoszowie powstał 400-metrowy wiadukt, który przebiega m.in. nad rzeką Nidzicą, a w najwyższym miejscu ma prawie 20 m wysokości – podkreśla.

Na całej trasie powstały łącznie 24 obiekty inżynieryjne: mosty, wiadukty i estakada. Droga ma dwa pasy ruchu w każdym kierunku. Przewidziano też rezerwę pod ewentualną budowę w przyszłości trzeciego pasa. Wjazd na ten odcinek jest możliwy dzięki dwóm węzłom: Książ i Miechów. – Budując nową trasę rozwinęliśmy sieć dróg lokalnych, których przy okazji tej inwestycji powstało ponad 15 km. Zbudowaliśmy też dwa miejsca obsługi podróżnych w Małoszowie i Tochołowie – wymienia Michna.


Koszt inwestycji

Koszt całej inwestycji to 1051 mln zł, w tym prace budowlane to 860 mln zł. Budowa odcinka otrzymała prawie 586 milionów zł dofinansowania ze środków UE w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.