Co z nową drogą, która ma zmniejszyć korki przy lotnisku?

Zdjęcie ilustracyjne fot. Krzysztof Kalinowski/LoveKraków.pl

Do końca roku Zarząd Dróg Wojewódzkich chce mieć gotową dokumentację dla nowego przebiegu drogi wojewódzkiej nr 774. Zgodnie z planem, inwestycja ma być gotowa w 2027 roku i usprawnić ruch w rejonie lotniska.

O konieczności przeniesienia drogi wojewódzkiej 774 na wschodnią stronę autostrady władze Kraków Airport mówią od lat. Obecny stan to dla lotniska bardzo duży problem. Droga, która stanowi dojazd do lotniska, jest też równocześnie drogą wojewódzką, wykorzystywaną w ruchu lokalnym i tranzytowym. Efekt to po prostu korki, uciążliwe dla wszystkich grup kierowców i utrudniające funkcjonowanie portu lotniczego.

Jest koncepcja, powstaje projekt

Nowa droga ma przebiegać od skrzyżowania ul. Kmity z ul. Krakowską w Balicach (tuż przy węźle łączącym A4 i S52, po wschodniej stronie autostrady), dalej wzdłuż A4 po jej wschodniej stronie i następnie do skrzyżowania ul. Medweckiego z ul. Olszanicką w Balicach, już po stronie lotniska. Część trasy przebiega na terenie Krakowa, w związku z czym temat pojawił się podczas ostatniej sesji rady miasta.

Zarząd Dróg Wojewódzkich we wrześniu podpisał umowę z projektantem, który do 20 grudnia tego roku ma przygotować projekt nowego połączenia, do czerwca 2024 roku uzyskać decyzję ZRID.

Sporo zmian

Zgodnie z planem, droga ma mieć po jednym pasie w obydwu kierunkach, z prędkością projektową 60 lub 70 km/h, w zależności od odcinka. Wzdłuż niej powstanie ciąg dla pieszych i rowerzystów o szerokości 3,7 m.

Po drodze trzeba wybudować m.in. estakadę nad linią kolejową, most nad Potokiem Olszanickim i wiadukt drogowy nad autostradą A4. Powstaną skrzyżowania z ul. Kmity i Krakowską, ul. Krzyżówki, ul. Olszanicką i ul. Na Borach. Do tego trzeba doliczyć całą potrzebną infrastrukturę, ekrany akustyczne, przepusty, rowy, zbiorniki retencyjne

– Roboty budowlane są planowane na lata 2024–2027. Zadanie w chwili obecnej nie ma zapewnionego finansowania – informuje Magdalena Opyd z urzędu marszałkowskiego.

Lotnisko czeka

Rzeczniczka prasowa Kraków Airport Natalia Vince podkreśla, że rozwój infrastruktury okołolotniskowej ma ogromny wpływ na prawidłowe funkcjonowanie krakowskiego lotniska, a także na dalszy rozwój gospodarczy oraz turystyczny Krakowa i regionu.

– Przełożenie drogi wojewódzkiej z pewnością przyczyni się do udrożnienia sieci dróg w bezpośrednim otoczeniu lotniska, która już dziś z uwagi na wzrastający ruch pasażerski w godzinach szczytowych wyczerpuje swoją przepustowość – komentuje. – Przełożenie drogi wojewódzkiej jest również planowane i projektowane z uwzględnieniem planów budowy trasy Balickiej oraz przebudowy autostrady A4 o dodatkowy pas wraz z budową nowego węzła autostradowego. Działania rozbudowy i przebudowy infrastruktury drogowej w rejonie portu lotniczego będą również przygotowaniem układu komunikacyjnego, w tym wewnętrznego lotniska, co zostało ujęte w Planie Generalnym Krakow Airport w związku z prognozami wzrostu ruchu pasażerskiego w najbliższych latach – stwierdza przedstawicielka lotniska.

Czytaj wiadomości ze swojej dzielnicy:

Zwierzyniec