Karta Krakowska. Jakich błędów unikać?

fot. Krzysztof Kalinowski/LoveKraków.pl

Już ponad 62 tysiące wniosków o przyznanie Karty Krakowskiej trafiło do MPK. Większość z nich jest obsługiwana na bieżąco, ale około siedem procent to problematyczne przypadki. Na co zwrócić uwagę, by nie popełnić błędu, który poskutkuje opóźnieniem?

MPK zaprosiło dziś dziennikarzy do pomieszczeń, w których zatwierdzane są wnioski o przyznanie Karty Krakowskiej. Od 2 lipca od godziny 6 do 22 około 25 osób weryfikuje zarówno formularze zgłoszone elektronicznie, jak i te papierowe. Do tego około sześciu pracowników w godzinach 8–20 obsługuje infolinię.

Co ciekawe, według aktualnych danych, papierowych jest nieco więcej niż elektronicznych. Pracownicy biura w każdym takim przypadku skanują załączone zdjęcia, sprawdzają i przepisują dane do systemu, po czym drukują gotowe karty i po zakodowaniu ich wkładają do kopert. Jeśli wniosek nie zawiera błędów, cały proces trwa około trzech minut.

Najczęstsze błędy

Nie zawsze jest jednak tak łatwo. – Około siedmiu procent wniosków zawiera błędy – mówi Adam Truskowski, odpowiedzialny w MPK za proces wydawania Kart Krakowskich. Więcej błędów jest we wnioskach składanych papierowo, ponieważ formularz elektroniczny wymusza wypełnienie pól w określony sposób. Na co zwrócić uwagę?

Zgoda na przetwarzanie danych osobowych

Brak zaznaczenia zgody na przekazanie danych do ZIKiT oznacza w praktyce, że nasza Karta Krakowska nie będzie mogła pełnić funkcji nośnika biletu. Będzie można skorzystać tylko z oferty pozostałych partnerów KK. MPK w takich przypadkach kontaktuje się z wnioskującym, ale to wydłuża proces wydawania karty.

– Odpowiednie zdjęcie

Zdjęcie musi być pokazywać twarz posiadacza karty w taki sposób, by można go było łatwo rozpoznać. – Jeśli trafia się selfie, ale zrobione prawidłowo, to nie ma problemu – mówi Marek Gancarczyk, rzecznik prasowy MPK. Są jednak i takie osoby, które wgrywają do systemu zdjęcia swoich zwierząt, portrety w dziwnych nakryciach głowy czy np. grafiki klubów piłkarskich (zob. zdjęcie poniżej). – Jeżeli ktoś dołączył takie zdjęcie i nie otrzyma potwierdzenia pozytywnego zweryfikowania wniosku, nie powinien się dziwić. Nie wydamy Karty Krakowskiej ze zdjęciem królika – tłumaczy Gancarczyk.

– Podpisane zdjęcie

Zdjęcie dołączane do papierowego wniosku musi być podpisane na odwrocie.

– Prawidłowo podane dane kontaktowe

Podanie nieprawidłowego adresu mailowego i telefonu lub nie podanie ich (w przypadku wniosku papierowego) utrudnia kontakt w przypadku jakiegokolwiek błędu. Z tego powodu około 10 procent ze wszystkich problematycznych przypadków wiąże się z koniecznością wysłania do mieszkańca papierowego listu. Najczęstszy problem to niewyraźnie zapisany adres mailowy w formularzu papierowym.

Właściwy PESEL

To jeden z ważnych elementów wniosku, który musi być prawidłowo wypełniony, a często pojawiają się w nim błędy. Dane z wniosku są porównywane z bazą danych urzędu. – Infolinia stara się to wtedy ustalić, albo zapraszamy mieszkańca do Punktu Sprzedaży Biletów – mówi Adam Truskowski. PESEL jest o tyle istotny, że daje informację, czy dana osoba jest mieszkańcem Krakowa. Uprawnienia do zniżek przysługują wszystkim osobom zameldowanym w Krakowie oraz tym niezameldowanym, którzy płacą podatki w Krakowie.

– Podatek płacony w Krakowie

Tutaj też czai się pułapka, skutkująca częstym błędem. Osoby niezameldowane w Krakowie, by otrzymać zniżkę, muszą płacić podatki na rzecz Krakowa, a nie tylko w krakowskim urzędzie skarbowym. – Urzędy Skarbowe I i II obsługują też okoliczne gminy. Pojawiają się nieporozumienia, bo można fizycznie płacić podatek w Krakowie, ale on nie wpływa do kasy miasta – zwraca uwagę Truskowski.

Ważne jest też to, że zmienia się sposób zakupu biletu w automacie. Jeśli nośnikiem Karty Krakowskiej ma być dotychczasowa Krakowska Karta Miejska, przy pierwszej wizycie trzeba wgrać na nią uprawnienia. Więcej na ten temat pisaliśmy TUTAJ.