Kraków Airport. Podpisano umowę na budowę terminala cargo

We wtorek, 22 listopada podpisano umowę na realizację nowego terminala cargo na krakowskim lotnisku. Inwestycja pochłonie niemal 100 mln zł i powinna być gotowa w 2024 roku.

– Budowa nowego terminala cargo oraz kończąca się budowa płyty postojowej pozwoli nam zwiększyć przepustowość lotniska. Nowy terminal cargo to tysiące metrów kwadratowych przeładunku. Najistotniejsze jest to, że pozwoli to nam w przyszłości rozwijać terminal pasażerski, zwłaszcza że spodziewamy się w tym roku drugiego najlepszego wyniku lotniska – w grudniu powitamy 7-milionowego pasażera – powiedział Radosław Włoszek, prezes Kraków Airport.

8 tys. ton rocznie przeładunku

Nowy terminal zlokalizowany będzie przy drodze wojewódzkiej nr 774, w odległości ok. 1 km od obecnego terminala cargo i terminala pasażerskiego. Obiekt będzie się składał z części biurowej i magazynowej o łącznej powierzchni użytkowej 5,6 tys. mkw. Tutaj też zlokalizowany będzie nowy wjazd na teren portu lotniczego wraz z punktem kontroli bezpieczeństwa.

W nowym kompleksie, oprócz zwykłego frachtu cargo, obsługiwane będą mogły być także przesyłki wymagające specjalnych warunków, jak np. zwierzęta, leki, materiały radioaktywne, artykuły spożywcze itp. Obsługa cargo na krakowskim lotnisku zwiększy się do 8000 t/rok.

Jak podaje lotnisko, nowa lokalizacja terminala cargo pozwoli na wyprowadzenie ruchu samochodów ciężarowych poza bezpośrednie sąsiedztwo wjazdu na lotnisko, a tym samym na poprawę warunków dojazdu do terminala pasażerskiego. W ramach inwestycji zostanie również wykonana przebudowa fragmentu drogi wojewódzkiej nr 774. Wartość podpisanej we wtorek umowy wynosi 91,9 mln zł. Realizacja inwestycji ma potrwać 23 miesiące, czyli w październiku 2024 roku nowy terminal powinien być gotowy. Generalnym wykonawcą jest Mostostal Warszawa.

– To kolejny ważny dzień dla polskiego transportu. Krakowskie lotnisko dwukrotnie zwiększy przeładunek towarów w obsłudze cargo. W przypadku tej inwestycji zastosujemy najnowocześniejsze technologie, tak jak zrobimy to przy budowie Centralnego Portu Komunikacyjnego. Oba te porty lotniczne będą funkcjonować w symbiozie i się uzupełniać – dodał Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury.

comments powered by Disqus