720 godzin spędzonych na czytaniu kryminałów, literatury pięknej, poradnikowej i młodzieżowej. To efekt kolejnej odsłony akcji Czytaj PL organizowanej przez KBF.
– Tradycyjnie postawiliśmy na najlepsze książki, utytułowanych twórców i ważne wydawnictwa. To przede wszystkim dzięki nim akcja Czytaj PL po raz kolejny dotarła do tylu czytelników i czytelniczek, zarówno tych, którzy „znowu” sięgnęli po wybrane przez nas książki, jak i tych nowych, których do czytania odrobinę zmusiliśmy. A mieliśmy 12 świetnych, bestsellerowych powodów, by czytać – zaznacza dyrektor KBF Izabela Błaszczyk.
Czytaj PL to literatura piękna, kryminały, reportaż, książka historyczna, powieść młodzieżowa i poradnik. Jak co roku 12 tytułów było dostępnych za darmo w formie e-booków, a 10 z nich w wersji audiobooków.
„Akcja dała radę”
Tym razem w związku z trwającą epidemią, listopadowa akcja nie była obecna w szkołach, bibliotekach, kawiarniach i klubach na terenie Polski. Pomimo tego, uczestnicy akcji prawie 50 tys. razy pobrali aplikację Woblink i w jej ramach ponad 100 tys. razy wypożyczyli e-booki i audiobooki.
– Przez ostatni weekend listopada, wraz z uczestnikami wyzwania #znowuczytamchallenge ustanowiliśmy rekord w czytaniu e-booków i audiobooków. To nie jest łatwy czas dla kultury, ale akcja Czytaj PL dała radę – ocenia Błaszczyk.
Top 5
Która publikacja była najczęściej pobierana? Największą popularnością wśród czytelników cieszyła się powieść „Zimowla” autorstwa Dominiki Słowik, laureatki Paszportu „Polityki” 2019 i finalistki Nagrody Literackiej Gdynia.
Na miejscu drugim w zestawieniu uplasował się w tym roku poradnikowy bestseller Stefanie Stahl „Kochaj najlepiej jak potrafisz”. W pierwszej piątce znalazły się również uhonorowany podwójną Nagrodą Literacką „Nike” zbiór reportaży Mariusza Szczygła „Nie ma” oraz „Historia bez cenzury 5. I straszno, i śmieszno – PRL” Wojtka Drewniaka.
– Z oczywistych względów nie byliśmy w tym roku obecni z plakatami akcji w przestrzeni miast, a także w szkołach, które działają w trybie zdalnym. Nie stanęło to jednak na przeszkodzie, by dzielić się literaturą, refleksjami i emocjami, jakie wywołuje, by propagować dobrą literaturę oraz czytelnictwo. W tym roku najsilniej głos literatury słyszany był w przestrzeni wirtualnej, w kanałach społecznościowych i blogosferze, czyli tu, gdzie w tym trudnym czasie gromadzi się najwierniejsze grono miłośników literatury – mówi Dariusz Jaworski, dyrektor Instytutu Książki partnerującego akcji.
Akcja Czytaj PL po raz pierwszy została zorganizowana w 2013 roku, kiedy Kraków otrzymał tytuł Miasta Literatury UNESCO.