PKP PLK: To będzie rewolucja [Rozmowa]

Stacja Kraków Bonarka fot. LoveKraków.pl

PLK przygotowują solidne fundamenty pod rozwój Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej w całym regionie. Jednym z nich jest modernizacja linii kolejowej z Krakowa Płaszowa w kierunki Podborów Skawińskich - mówi Mateusz Wanat ze spółki PKP PLK.

LoveKraków.pl: W połowie czerwca pojawiły się dwa nowe przystanki kolejowe – Kraków Opatkowice i Skawina Jagielnia. Czy to oznacza, że modernizacja linii kolejowej, łączącej Kraków ze Skawiną dobiega już końca?

Mateusz Wanat, dyrektor Regionu Południowego Centrum Realizacji Inwestycji PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.: Tak. Zasadnicze prace budowlane na niemal całej długości inwestycji są już na ukończeniu. Gotowe są stacje w Podborach Skawińskich i Skawinie, a także przystanki. W wielu miejscach trwają odbiory. Prace budowlane toczą się jedynie w rejonie stacji Kraków Bonarka. Wynika to z tego, że wykonawcy musieli czekać z rozpoczęciem budowy ostatniego toru i drugiego peronu do zakończenia prac na sąsiedniej inwestycji, czyli Trasie Łagiewnickiej.

Kiedy pociągi ponownie zatrzymają się na stacji w Bonarce?

Wszystko wskazuje na to, że będzie to druga połowa lipca. Do wykonania są jeszcze prace przy peronie numer 2. Pierwszy peron, jak i kładka już są gotowe. Wykonawcy instalują elementy małej architektury, prowadzą prace wykończeniowe i porządkowe.

À propos małej architektury w Bonarce. Na peronach uwagę zwracają nietypowe latarnie, które znacznie różnią się od lamp stosowanych przez PKP PLK na modernizowanych stacjach i przystankach. Z czego wynika ta różnica?

Stacja jest pod kuratelą służb konserwatorskich. Elementami wyposażenia będzie nawiązywać do stylistyki Galicyjskiej Kolei Transwersalnej, której była częścią. Chodzi nie tylko o stylizowane latarnie, ale również bariery ochronne, wiaty, ławki czy tablice informacyjne. Podobnie będzie na modernizowanym przystanku Kraków Swoszowice.

W Swoszowicach PLK realizują inwestycję, którą w dużej mierze sponsoruje Miasto Kraków. Kiedy tam skończą się prace budowlane?

Swoszowice przechodzą obecnie dużą kolejową zmianę. Przebudowujemy peron, powstaje przejście podziemne, nowy układ dróg i chodników, a także parking typu „Parkuj i Jedź”. Natomiast PKP S.A. modernizują zabytkowy budynek dworca. Prace kolejowe, czyli budowa peronu i przejścia podziemnego, a także wymiana torów, zakończą się w wakacje. Trochę dłużej potrwa budową parkingu.

Modernizacja linii kolejowej do Skawiny to wyczekiwany projekt, szczególnie przez mieszkańców tej sąsiadującej z Krakowem miejscowości. Jakie efekty przyniesie ta inwestycja?

Nie boję się stwierdzić, że będzie to rewolucja. PLK przygotowują solidne fundamenty pod rozwój Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej w całym regionie. Jednym z nich jest modernizacja linii kolejowej z Krakowa Płaszowa w kierunki Podborów Skawińskich. Pociągi, dzięki nowym torom i wymienionej sieci trakcyjnej, będą mogły jeździć szybciej i bardziej punktualnie. Nowy system sterowania ruchem kolejowym to skok technologiczny, który znacznie przyspieszy i ułatwi prace dyżurnym ruchu.

Najważniejszą zmianą jednak są nowe i zmodernizowane stacje i przystanki. Powstały wyższe i większe perony, które są dużo lepiej skomunikowane z najbliższym otoczeniem. Jednak najważniejsze jest to, że dzięki kładkom, przejściom podziemnym, rampom i windom zapewnimy dostęp do podróży pociągiem wszystkim, również osobom o ograniczonej możliwości poruszania się.

Po uruchomieniu SKA dojazd ze Skawiny do centrum Krakowa zajmie mniej niż pół godziny. To czas nie do pobicia, szczególnie w godzinach szczytu, przez inne środki transportu.

Na razie jednak tę trasę obsługuje ograniczona liczba pociągów, bo wciąż w centrum miasta dostępny jest tylko jeden tor. Kiedy to się zmieni?

Zależy nam, by stało się to jak najszybciej. PLK wspólnie z przewoźnikami pracują nad tym, by uruchomić częstsze kursy pomiędzy Skawiną i Krakowem. Szczegóły są obecnie dopracowywane. Myślę, że będziemy mogli przekazać pozytywne wieści w najbliższych miesiącach.

Mateusz Wanat
Mateusz Wanat

News will be here