Problemy z przebudową ul. Basztowej

Remont torowiska wokół Plant fot. Krzysztof Kalinowski/LoveKraków.pl

Zgodnie z pierwotnymi planami miejskich urzędników, remont trzeciej części torowisk wokół Plant w ciągu ulicy Basztowej powinien rozpoczynać się za kilka dni. Jednak tak się nie stanie. Projektant przygotowuje dokumentację techniczną po tym, jak pracownicy ZIKiT zorientowali się, że koniecznego remontu wymagają jeszcze dwa skrzyżowania i 150-metrowy odcinek torowiska na ul. Westerplatte.

Remont torowiska w ciągu ulicy Basztowej - od skrzyżowania z ulicą Długą po Lubicz, miał się rozpocząć się za kilka dni. Urzędnicy Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu planowali w III kwartale zeszłego roku, że modernizacja trzeciego fragmentu pierwszej obwodnicy Krakowa wystartuje na początku marca 2016 roku. Aby prace budowlane mogły rozpocząć się w marcu, potrzebna była pełna dokumentacja techniczna na przełomie 2015 i 2016 roku.

18 czerwca zeszłego roku dyrekcja ZIKiT podpisała kontrakt z firmą mającą wykonać projekty techniczne na kwotę 153 tysięcy złotych. Projektant dostał czas graniczny na oddanie wszystkich dokumentów urzędnikom do końca stycznia tego roku. Wszystko po to, aby na początku lutego rozpisać przetarg na wykonawcę inwestycji. Robotnicy na placu budowy mieli pojawić się w drugiej połowie marca. Tak się jednak nie stało.

Ciągle trwają prace projektowe

Piotr Hamarnik z biura prasowego ZIKiT informuje nas, że ciągle trwają prace projektowe, które powinny zakończyć się już ponad 3 tygodnie temu. – W trakcie prac nad dokumentacją zdecydowaliśmy o rozszerzeniu zakresu remontu, stąd wydłużony czas przygotowywania projektu – mówi w rozmowie z LoveKraków.pl.

Okazało się, że przebudowie nie będzie podlegać tylko 500 metrów torowiska, ale również dwa skrzyżowania. I tak projektant musi stworzyć dokumentację dla modernizacji skrzyżowania ulicy Długiej z Basztową oraz Basztowej z Pawią i Lubicz. – Zakres robót obejmie też niewielki fragment ul. Westerplatte – podkreśla Hamarnik. W ramach zadania wyremontowany ma być prawie 150-metrowy odcinek ulicy Westerplatte od skrzyżowania z ul. Basztową do ul. Zamenhofa.

Jaki był powód przebudowy kolejnych skrzyżowań? Inżynier miał zagrozić urzędnikom, że nie podpisze się pod projektem, w którym dalej pozostaną dwa rozjazdy spowalniające ruch tramwajów.

Przetarg potrwa minimum do połowy maja

Kiedy zostanie ogłoszony przetarg na roboty budowlane? Nieoficjalnie pracownicy ZIKiT przyznają, że jest problem z określeniem konkretnej daty. Nie wiadomo, kiedy skończą się prace projektowe. Najbardziej prawdopodobna jest końcówka marca. Ogłoszenie o przetargu na miejskich stronach musi być udostępnione minimum przez 40 dni, co oznacza że umowa z wykonawcą najwcześniej może być parafowana w połowie maja.

Przedstawiciel urzędu zapewnia, że pierwsi robotnicy na placu budowy pojawią się zaraz po Światowych Dniach Młodzieży, które mają zakończyć się 31 lipca. Sam remont potrwa ponad trzy miesiące i jak wszystko pójdzie zgodnie ze zmodyfikowanym planem, to wszystkie modernizowane odcinki powinny być przejezdne dla tramwajów na dzień Wszystkich Świętych.