Na ul. Kobierzyńskiej planowana jest budowa nowego ronda. Ma ono powstać u zbiegu z ul. Pychowicką i wyjazdem z parkingu przy markecie Kaufland.
Budowa ronda ma związek z powstającymi w sąsiedztwie inwestycjami deweloperskimi. Obecne skrzyżowanie ma całkowicie zmienić swoją formę: zniknie sygnalizacja świetlna, końcowe odcinki ulic przed skrzyżowaniem zostaną przebudowane, a wprowadzony zostanie ruch okrężny.
Z rondem, oprócz ul. Kobierzyńskiej, łączyć się będzie także ul. Pychowicka, wjazd i zjazd z terenu marketu oraz prostopadła do Kobierzyńskiej droga, prowadząca do nowych zabudowań (w miejscu, które w ostatnim czasie służyło jako dojazd do placu budowy).
Sam pomysł nie jest zupełnie nowy – po raz pierwszy wstępny projekt został opublikowany w ramach audytu rowerowego jeszcze pod koniec 2023 roku, a na początku roku 2024 pozytywną opinię wydała rada dzielnicy. Podczas pierwszego audytu zgłoszona została jednak cała lista uwag i w ostatnim czasie przedstawiony został już zmodyfikowany projekt.
Przesunięte
Wyspa ronda będzie miała wydłużony kształt. W pierwotnej wersji projektu była ona mocno dosunięta do narożnych budynków nr 41 i 43, w efekcie czego układ drogowy niemal stykał się z ich narożnikami, ale po zgłoszonych uwagach w aktualnej wersji wprowadzono tam zmianę. Skrzyżowanie przesunięto nieco w stronę ul. Kapelanka, co oznacza, że jezdnia ronda znajdzie się w miejscu dotychczasowego budynku nr 41.
Zgodnie z planem, każdy wlot będzie miał jeden pas ruchu, co będzie sporą zmianą w zestawieniu z obecną sytuacją. Zyskają kierowcy wyjeżdżający z bocznych ulic, ale ci jadący Kobierzyńską będą musieli zjechać na jeden pas i w praktyce taka zmiana zachęci prawdopodobnie więcej osób do wyboru trasy przez ul. Kapelanka i Grota-Roweckiego. Z drugiej strony, na przepustowość skrzyżowania i tak w dużej mierze wpływa sygnalizacja świetlna na skrzyżowaniu z ul. Grota-Roweckiego, na którym wyższy priorytet mają pojazdy jadące głównym ciągiem oraz tramwaje.
Z każdej strony ronda projektanci przewidują chodnik i drogę dla rowerów, wyznaczone też zostały przejścia i przejazdy z azylami. Po pierwszym audycie wprowadzono też zmiany niektórych rozwiązań – pojawiły się m.in. połączenia pomiędzy infrastrukturą rowerową a jezdnią ul. Pychowickiej, na której rowerzyści poruszają się razem z samochodami.
Brakujące połączenie
Zmiana będzie dotyczyć nie tylko samego skrzyżowania, ale też fragmentu ul. Kobierzyńskiej w stronę Kapelanki. Po północnej stronie ma powstać odcinek drogi dla rowerów, dzięki czemu rowerzyści zyskają wygodne połączenie w stronę ul. Pychowickiej, Zakrzówka czy drogi dla rowerów poprowadzonej wzdłuż ul. Grota-Roweckiego.
Zmieniony ma zostać także układ wyspy na skrzyżowaniu z ul. Kapelanka i wyznaczone zostaną przejazdy dla rowerzystów. W projekcie nie ma natomiast – przynajmniej na razie – przebudowy znajdującego się w złym stanie i niespełniającego standardów odcinka drogi dla rowerów po przeciwnej stronie, wzdłuż parkingu.
Na razie nie ma informacji o możliwym terminie realizacji inwestycji. Dokumentację można znaleźć TUTAJ.