News LoveKraków.pl

Samochody kontra tramwaje. Zatrzymania na Długiej dalej zmorą motorniczych i pasażerów

fot. Krzysztof Kalinowski/LoveKraków.pl
W ubiegłym roku źle zaparkowane samochody 55 razy blokowały przejazd tramwajów na ulicy Długiej.
Patrole rowerowe radnego miejskiego (dziś już byłego) Łukasza Wantucha, separatory, a także ograniczenia w ruchu samochodów. Na przestrzeni ostatnich lat wprowadzono w życie wiele pomysłów, które miały rozwiązać problem źle zaparkowanych aut na ulicy Długiej, które notorycznie blokują przejazd tramwajów przez newralgiczną drogę w centrum.

Parę lat temu urzędnicy przekonywali, że problem udało się ograniczyć. Najnowsze statystyki pokazują jednak, że liczba zatrzymań znów rośnie. W 2021 r. samochody 52 razy blokowały przejazd tramwajów na ulicy Długiej. Rok później liczba zatrzymań zmalała, do 49. Jednak w ubiegłym roku bezmyślność kierowców skutkowała tym, że ruch tramwajów był blokowany przez auta 55 razy.

Krakowscy urzędnicy przekonują, że podejmowali w ostatnich latach działania, które miały rozwiązać problem. Przypominają, że w 2021 roku na ulicy Długiej wprowadzono zmiany. – Projekt zakładał wyznaczenie strefy ograniczonego ruchu na odcinku pomiędzy ul. Szlak a ul. Pędzichów, jak również ustawienie separatora na odcinku pomiędzy ul. Krzywą a ul. św. Filipa. Jego zadaniem było uniemożliwienie kierującym – wjeżdżającym w ul. Długą od ul. Krzywej – zaparkowanie pojazdu po przeciwnej stronie ul. Długiej – wyjaśnia w odpowiedzi na nasze pytania Kamil Popiela z biura prasowego krakowskiego magistratu.

Na razie jednak separator został zdemontowany. Wszystko przez przebudowę pobliskiej kamienicy. Separator zniknął, by do budynku mogły dojechać pojazdy budowy. Po zakończeniu inwestycji zostanie przywrócony.

Działań urzędników w ostatnich latach było dużo więcej. W magistracie zauważają, że kierowcom parkującym na ul. Długiej w prawidłowym parkowaniu pomagają specjalne separatory, które oddzielają miejsca postojowe od jezdni. Zostały również ustawione znaki pionowe informujące o tym, że obok miejsc parkingowych przejeżdżają tramwaje.

Dodatkowo MPK wraz ze Strażą Miejską systematycznie prowadzą akcję „Wystarczy 1 metr”. Jej celem jest częsta kontrola ulic w centrum miasta, szczególnie ul. Długiej, gdzie najczęściej dochodzi do blokowania tramwajów. Akcja ma przypomnieć kierowcom, że parkując samochód w centrum miasta obok torów tramwajowych muszą pamiętać o zachowaniu co najmniej metra odległości od szyny. Tylko wtedy tramwaj, którym podróżują pasażerowie, będzie mógł bezpiecznie przejechać obok – podkreśla Kamil Popiela.

W tym roku inspektorzy ruchu MPK i strażnicy miejscy o prawidłowych zasadach parkowania na ul. Długiej przypominali kierowcom rozdając specjalne ulotki z hasłem „Uważaj! Tramwaj!”. Przypomnijmy, że z kolei w przeszłości próby rozwiązania problemu źle zaparkowanych aut podjął się były już radny miejski Łukasz Wantuch. Z diety radnego wynajął na kilka dnia rowerzystów, którzy patrolowali ulicę od godz. 7 do 19. Upominali kierowców, którzy parkowali zbyt blisko torów tramwajowych. Dziś tych patroli już nie ma. Nie ma też już za bardzo pomysłów, jak walczyć z blokowaniem tramwajów przez samochody.

Czytaj wiadomości ze swojej dzielnicy:

Stare Miasto