Włączona klimatyzacja w miejskich autobusach to większe zużycie paliwa o 8 lub 10 litrów na 100 km. Działające urządzenia chłodnicze w tramwajach powodują, że miasto musi o ok. 15% więcej zapłacić za zużycie energii elektrycznej. Sprawdziliśmy też, kiedy przewoźnicy muszą uruchomić system w swoich pojazdach.
Przewozy pasażerskie w ramach komunikacji miejskiej w Krakowie wykonują dwie firmy. Jedna spółka należy do gminy i jest to Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne. Drugi przewoźnik to prywatny podmiot gospodarczy Mobilis. Obie jednostki mają ustalone odmienne zasady włączania klimatyzacji w autobusach.
25 stopni i w MPK rusza klimatyzacja
W przypadku MPK kierowcy muszą włączyć chłodzenie, jeśli temperatura na zewnątrz wynosi powyżej 25 stopni Celsjusza. „Maksymalna temperatura przedziału pasażerskiego powinna być niższa co najmniej o 3 stopnie od temperatury zewnętrznej” – czytamy w załączniku do umowy między MPK a ZIKiT.
Inne zasady zostały narzucone Mobilisowi. Od 1 kwietnia do 31 października poniżej temperatury 25 stopni Celsjusza na zewnątrz, w pojeździe musi być utrzymana temperatura w przedziale: 18 - 22 stopnie. Jeśli jednak na polu mamy powyżej 25 stopni, to w autobusach należących do Mobilisa temperatura musi być niższa o 3 stopnie od tej na zewnątrz pojazdu.
Kontrole ZIKiT-u
– Nasi inspektorzy będą przeprowadzać kontrolę, czy klimatyzacja jest włączona w pojazdach MPK i Mobilisa. Jeśli pasażerowie uznają, że klimatyzacja powinna być włączona, a system nie jest uruchomiony, to powinni oni takie zastrzeżenie w pierwszej kolejności zgłosić do kierowcy. Uwagi można zgłaszać także do dyspozytorni ZIKiT. Będziemy interweniować wtedy u przewoźników – mówi Piotr Hamarnik z ZIKiT.
Teraz przewoźnicy zajęli się czyszczeniem i odgrzybianiem systemu. – W zależności od potrzeb, uzupełniany na bieżąco jest także czynnik chłodzący w układzie klimatyzacji – informuje Marek Gancarczyk, rzecznik prasowy MPK w Krakowie.
Większe zużycie paliwa i prądu
Z danych uzyskanych w MPK wynika, że przy włączonej klimatyzacji w autobusie 12-metrowym, zużycie paliwa wzrasta o ok. 8 litrów na 100 km i o ok. 10 litrów/100 km w autobusie przegubowym (18-metrowym). – Koszty funkcjonowania klimatyzacji, biorąc pod uwagę tylko zużycie paliwa, to w ciągu roku kilkaset tysięcy złotych – dodaje Gancarczyk.
W przypadku tramwajów, włączenie klimatyzacji także wpływa na zwiększenie kosztów. Pojazd szynowy przy działającej klimatyzacji zużywa o 10-15 % więcej energii. Dokładnych sum, jakie idą na funkcjonowanie urządzeń chłodniczych, MPK nie podaje. – Tego rodzaju koszty jest bardzo trudno określić. W różnych typach tramwajów są zainstalowane urządzenia o różnym poborze mocy, a nie ma liczników wskazujących pobór tej energii – tłumaczy przedstawiciel miejskiego przewoźnika.