Trasa Wolbromska musi mieć charakter miejskiej ulicy [ROZMOWA]

fot. Krzysztof Kalinowski/LoveKraków.pl

O planach budowy obwodnicy Zielonek, czyli tzw. Trasy Wolbromskiej, rozmawiamy z Jakubem Koskiem – radnym miasta i dzielnicy Prądnik Biały.

Jakub Drath, LoveKraków.pl: Planowana budowa Trasy Wolbromskiej budzi sporo emocji na północy miasta. Gdzie są punkty zapalne i co jest istotne z punktu widzenia mieszkańców Krakowa?

Jakub Kosek, radny Rady Miasta Krakowa: Zacznijmy od tego, że z punktu widzenia mieszkańców Krakowa popełniono duży błąd. Zarząd Dróg Wojewódzkich na początku w ogóle nas nie poinformował o niektórych sprawach, przez co nie było odpowiednich konsultacji. A to z kolei spotęgowało u części mieszkańców poczucie, że zostali źle potraktowani i dało pożywkę różnym niesprawdzonym teoriom i fałszywym wiadomościom, np.. takim, że Trasa Wolbromska będzie przebiegać między ulicami Bratysławską a Fieldorfa Nila. I to wszystko wywołało spory niepokój w dzielnicy, zupełnie niepotrzebnie. W praktyce będzie tam tylko jezdnia techniczna, np. dla karetek, nie będzie tam ruchu samochodów. Więcej pasów będzie między Fieldorfa Nila a Opolską, ale tam mamy dojazd do parkingu Park&Ride i buspasy do pętli i z pętli.

W takim razie uporządkujmy informacje. Czym ta trasa będzie i jak będzie przebiegać?

Dla mieszkańców Krakowa to przede wszystkim dojazd do północnej obwodnicy, której budowa właśnie rusza. Bez tego trudno sobie wyobrazić korzystanie z niej, ponieważ alternatywą byłby dojazd albo al. 29 Listopada, albo Jasnogórską lub Radzikowskiego, co wiązałoby się z pokonywaniem ronda Ofiar Katynia, gdzie już teraz tworzą się korki. To dalej rozprowadzałoby ruch poprzeczny ulicą Opolską, a przecież obwodnica ma ruch na tej ulicy zmniejszyć. Więc Trasa Wolbromska ma skrócić dojazd do autostrady i odciążyć szereg ulic – Łokietka, Glogera, Pleszowską, Wyki, Białoprądnicką czy Mackiewicza. To są ulice, które obecnie doprowadzają ruch do ulicy Opolskiej. Wystarczy tam pojechać, żeby zobaczyć, że przy niesprzyjających warunkach wyjazd rano z osiedla może trwać pół godziny.

Budowa fragmentu tej trasy wkrótce się rozpocznie.

Część Trasy Wolbromskiej będzie realizowana razem z linią tramwajową na Górkę Narodową, co właśnie się rozpoczyna. Natomiast teraz przedmiotem dyskusji jest głównie odcinek od ulicy Pachońskiego do węzła północnej obwodnicy.

Jakie uwagi zgłosiła do tej inwestycji dzielnica Prądnik Biały?

Jako dzielnica zaopiniowaliśmy projekt pozytywnie, ale zawnioskowaliśmy równocześnie o rozpatrzenie pewnych uwag. To po pierwsze obniżenie prędkości projektowej z 60 do 50 km/h, a tym samym obniżenie prędkości miarodajnej z 70 do 60 km/h. Po drugie, utworzenie niewielkiego parkingu Park&Ride, przynajmniej na 20-40 miejsc parkingowych, w okolicy obecnej pętli autobusowej, a więc na północ od ulicy Żwirowej. Liczymy też na wytyczenie dodatkowych przejść dla pieszych poza skrzyżowaniami, wraz z azylami. To jest co prawda dojazd do drogi ekspresowej, ale ten odcinek w Krakowie musi mieć charakter miejski. Mieszkańcy liczą też na możliwość włączenia lokalnych ulic za pomocą prawoskrętu, bo trasa przecina sporo istniejących dróg. Oczywiście mamy świadomość, że była planowana dziesiątki lat temu, ale trzeba na to patrzeć z punktu widzenia obecnych realiów. Jest też postulat dotyczący spowolnienia ruchu na łączniku pomiędzy Trasą Wolbromską a ulicą Glogera.

Myśli Pan, że jest jeszcze jakieś pole do dyskusji, czy już wszystko jest dawno zdecydowane?

Mamy tu dwóch inwestorów, miasto i Zarząd Dróg Wojewódzkich, co już komplikuje charakter inwestycji. Niestety, na etapie, kiedy jeszcze Kraków nie był partnerem, lecz stroną, nie otrzymywaliśmy informacji, a był to najlepszy moment, żeby interweniować. Ten etap już za nami i teraz chodzi o to, by osiągnąć realizację jak największej części postulatów. Na szczęście, z biurem projektowym, które przygotowuje dokumentację, mieliśmy już wielokrotnie do czynienia i oni potrafią rozmawiać, szukają porozumienia, nie idą na zwarcie. Więc jeśli coś będzie możliwe do uwzględnienia, wierzę, że to zrobią.

Czytaj wiadomości ze swojej dzielnicy:

Prądnik Biały
comments powered by Disqus