W grudniu minie pięć lat od oddania do użytku tunelu tramwajowego pod Dworcem Głównym. Od początku jego funkcjonowania obowiązuje tam ograniczenie prędkości do 30 kilometrów na godzinę. Zarząd Infrastruktury Komunalnej i Transportu zapowiada jednak, że szybciej tramwaje tamtędy nie pojadą.
Krakowski tunel tramwajowy, jako pierwszy tego typu w Polsce, został oddany do użytku 11 grudnia 2008 roku. Od samego początku tramwaje nie rozpędzają się tam jednak do większej prędkości niż 30 kilometrów na godzinę. Pojazdy linii 5 i 50 wleką się więc, a pasażerowie narzekają i śmieją się, że Szybki Tramwaj jest szybki, bo ma… szybki w oknach.
Niespełnione zapowiedzi
Przedstawiciele miasta jeszcze przed otwarciem tunelu twierdzili, że ograniczenie prędkości ma związek z brakiem jednego z systemów zabezpieczeń, który miał stanowić dodatkową ochronę przed najechaniem na siebie tramwajów. – Bombardiery nie będą jechały szybciej, ponieważ w tunelu nie będzie systemu samoczynnego hamowania pociągu – informował w 2008 roku w rozmowie z „Dziennikiem Polskim” prezes MPK S.A., Julian Pilszczek. Plany na uzupełnienie zabezpieczeń jednak były. – Chcielibyśmy, by ten system został uruchomiony w przyszłym roku i będziemy na to szukali pieniędzy, także unijnych – w ramach programu podnoszenia bezpieczeństwa. W tej sprawie współpracujemy z Zarządem Infrastruktury Komunalnej i Transportu – zapowiadał rok później Pilszczek. Systemu do tej pory nie zainstalowano.
Konstrukcja na więcej nie pozwala
Zarząd Infrastruktury Komunalnej i Transportu twierdzi jednak, że przyczyna ograniczenia prędkości leży gdzie indziej. – Ograniczenie prędkości w tunelu tramwajowym Krakowskiego Szybkiego Tramwaju wynika z założeń konstrukcyjnych projektanta i jest podyktowane troską o bezpieczeństwo pasażerów i obsługi tunelu – informuje Piotr Hamarnik z ZIKIT-u. Dziwi więc rozbieżność między obecnymi twierdzeniami a informacjami sprzed pięciu lat, kiedy to w materiałach inwestora, rozdawanych podczas otwarcia tunelu, dopuszczalna prędkość została określona na poziomie 60 kilometrów na godzinę. – ZIKiT działa w tej sprawie w porozumieniu z przewoźnikiem i nie planuje zwiększać dopuszczalnej prędkości – ucina przedstawiciel ZIKiT-u.
Tunel Krakowskiego Szybkiego Tramwaju jest pierwszym tego typu obiektem w Polsce. Jego długość wynosi 1538 metrów i znajdują się w nim dwa przystanki. Budowa tunelu trwała z przerwami 34 lata.