Zabłocie czeka na zmiany. Będzie poszerzenie strefy?

Zabłocie fot. Krzysztof Kalinowski/LoveKraków.pl

26 postulatów zgłosili przedstawicielom ZIKiT-u mieszkańcy, którzy przyszli w poniedziałek na spotkanie poświęcone Zabłociu. Dotyczyły one m.in. uspokojenia ruchu i uporządkowania sytuacji parkingowej.

– Te postulaty nie były czymś nowym, one w pewnym stopniu pokrywają się z uchwałami, które już jako dzielnica kierowaliśmy do ZIKiT-u. One się tylko potęgują, w miarę jak powstają kolejne inwestycje mieszkaniowe i usługowe. Teraz zostały zebrane razem i przedstawione ponownie miejskiej jednostce – zwraca uwagę Jacek Bednarz, przewodniczący Rady Dzielnicy XIII Podgórze. Jak mówi, część to drobne zmiany, niektóre propozycje już są przygotowywane do realizacji, a niektóre wymagają jeszcze poważnej analizy.

Płatne parkowanie?

Tak jest z propozycją wprowadzenia na Zabłociu strefy płatnego parkowania. Ten postulat pojawia się nie po raz pierwszy i podobnie jak w przypadku wielu podobnych dyskusji w przeszłości, budzi różne emocje. Mieszkańcy Zabłocia oczekują zmiany, bo dziś samochody stają dosłownie w każdym wolnym miejscu. Część z nich należy do pracowników pobliskich biurowców, a część do osób, które z Zabłocia uczyniły sobie parking Park&Ride, bo to ostatnie miejsce przed granicą strefy. Z drugiej strony budzi to obawy mieszkańców tych ulic, które w strefie już by się nie znalazły.

Wicedyrektor ZIKiT Łukasz Franek dość pozytywnie odniósł się do tej propozycji, co obudziło nadzieję na jej realizację, choć w tym przypadku decyzja należy do rady miasta, a ZIKiT jedynie wydaje opinię. – Skoro mamy zielone światło i zapewnienia pana dyrektora, to na najbliższą sesję przygotujemy projekt uchwały – zapowiada przewodniczący Bednarz. Problemem w osiągnięciu celu może być jednak to, że na Zabłociu spora część dróg jest w rękach prywatnych, więc nie można objąć ich systemem poboru opłat.

Autokary do terminala

Zmiana, którą można byłoby wprowadzić stosunkowo szybko, dotyczy autokarów turystycznych, parkujących często w przypadkowych miejscach w oczekiwaniu na grupy zwiedzające takie miejsca jak Fabryka Schindlera czy plac Bohaterów Getta. Nie wykluczone, że zamiast na zieleńcach czy przy chodnikach, będą mogły stawać na terenie terminala autobusowego „Powstańców Wielkopolskich”. – Terminal nie jest mocno obciążony, a pomysł skierowania tam autokarów można zrealizować bez większych nakładów – argumentuje przewodniczący Bednarz.

Teraz weryfikacja

Mieszkańcy poruszali także takie tematy, jak np. zmiana trasy autobusu linii 127, zmiana zasad parkowania na wybranych ulicach (np. wprowadzenie poprzecznego parkowania na ul. Dekerta), czy budowa przejścia dla pieszych na ulicach Wałowej i Kiełkowskiego. Dyskusja dotyczyła też przyszłego zagospodarowania terenów w rejonie budowanej łącznicy kolejowej oraz zasad organizacji ruchu na tym obszarze wraz z budową nowej sieci dróg.

– Postulaty mieszkańców będą weryfikowane przez urzędników ZIKiT. Efekty tej analizy zostaną przedstawione mieszkańcom na kolejnym spotkaniu – zapowiada Michał Pyclik, rzecznik miejskiej jednostki.

Czytaj wiadomości ze swojej dzielnicy:

Podgórze