Jeden gotowy, drugi czeka na otwarcie, dwa inne w budowie – tak można streścić najnowsze inwestycje gminy Skawina w budowę parkingów Park&Ride.
Skawina już od dawna buduje swoją politykę komunikacyjną wokół linii kolejowej, traktując pociąg ją jako preferowany środek codziennych dojazdów do miejsca pracy czy nauki w Krakowie. Przez dłuższy czas korzystanie z tej formy transportu utrudniały prace na linii kolejowej łączącej obydwa miasta oraz na linii średnicowej w centrum Krakowa, ale po wznowieniu regularnych kursów połączenie kolejowe cieszy się bardzo dużym zainteresowaniem. Na tyle dużym, że coraz pilniejszą potrzebą jest uruchamianie kolejnych kursów lub wysyłanie na tę trasę bardziej pojemnych składów.
Ułatwieniem dla mieszkańców, którzy nie mieszkają w bliskim sąsiedztwie stacji i przystanków kolejowych mają być parkingi Park&Ride. Największy taki parking powstał przy głównej stacji w Skawinie, ale w mniejszej skali takie obiekty powstają także w innych lokalizacjach.
98 miejsc na zachodzie miasta
Obecnie taka inwestycja prowadzona jest przy przystanku Skawina Zachodnia – jednym z dwóch zupełnie nowych przystanków, jakie wybudowano przy okazji modernizacji linii kolejowej.
Umowa została podpisana pod koniec lipca, a cała infrastruktura ma być gotowa najpóźniej w listopadzie przyszłego roku. Znajdzie się tam 98 miejsc parkingowych, w tym sześć dla osób z niepełnosprawnościami. Projekt uwzględnia też m.in. drogę dojazdową, zatokę autobusową, zadaszone miejsca dla rowerów, pętlę i zatokę autobusową i ciąg pieszo-rowerowy. Całość ma kosztować prawie 11 mln zł, przy czym część tej kwoty będzie pochodzić z rządowego dofinansowania, a gmina stara się jeszcze o kolejne zewnętrzne środki.
– Parking budujemy głównie po to, żeby zachęcić mieszkańców z miejscowości i sołectw położonych w zachodniej części Skawiny do tego, żeby przyjeżdżali samochodami na parking, a stamtąd przesiadali się już do komunikacji zbiorowej – mówi nam Michał Sumera, rzecznik prasowy Urzędu Miasta i Gminy w Skawinie. – Budowa tych parkingów to element realizacji naszego planu mobilności, który zakłada powstanie sieci parkingów w różnych lokalizacjach. Tak, by mieszkańcy nie musieli wjeżdżać do centrum miasta, ale mogli przesiąść się bliżej swojego miejsca zamieszkania – dodaje.
Większa seria
Na ten parking trzeba będzie poczekać jeszcze około roku, będzie więc zwieńczeniem większej serii. Jak wylicza przedstawiciel urzędu, na przełomie sierpnia i września oddany został parking w Jaśkowicach na 20 miejsc, a obecnie trwają odbiory parkingu w Zelczynie, który lada moment zostanie udostępniony użytkownikom. Tam również do dyspozycji będzie 20 miejsc, w tym jedno stanowisko Kiss&Ride i dwa stanowiska dla osób z niepełnosprawnościami.
Z kolei na początku przyszłego roku ma być gotowy parking w Radziszowie, gdzie kierowcy zyskają 39 miejsc postojowych, a rowerzyści – zadaszone wiaty. Również w tym przypadku elementem inwestycji są prace drogowe – ciąg pieszo-rowerowy i remont pobocza.
– To nie jest lista zamknięta. Będziemy obserwować, jakim zainteresowaniem cieszą się te parkingi i jakie są potrzeby mieszkańców w tej dziedzinie – zapowiada rzecznik prasowy urzędu.