Bez odliczonej kwoty, bez rozmieniania pieniędzy, bez kolejek i bezstresowo – łatwy i wygodny sposób zakupu biletu komunikacji miejskiej przez telefon komórkowy staje się w Krakowie coraz bardziej popularny. ZIKiT podpisał umowę z trzecim operatorem systemu płatności mobilnych. W tym roku za pomocą aplikacji sprzedano bilety na kwotę 1 mln złotych.
Często zdarza się, że albo bardzo się spieszymy, albo kolejka do automatu jest zniechęcająco długa. Bywa również tak, że biletomat w pojeździe jest zepsuty, a akurat nie mamy wyliczonej kwoty, aby kupić u kierowcy. ZIKiT zdaje sobie sprawę z tych sytuacji, dlatego poszerza obszar płatności mobilnych, nawiązując współpracę z firmą SkyCash.
Dzięki takim aplikacjom jak SkyCash pasażerowie o każdej porze dnia i nocy mogą kupić dowolną ilość i rodzaj biletów. System działa już w wielu miastach, dlatego przyszedł czas również na Kraków. Spółka ma nadzieję, że tak jak w innych miastach, także w Krakowie pasażerowie docenią prostotę i uniwersalność rozwiązania. – Nasz system z powodzeniem funkcjonuje w kilkudziesięciu miastach i jesteśmy przekonani, że podobnie będzie także w Krakowie – mówi w rozmowie z LoveKraków.pl dyrektor SkyCash Poland S.A., Dariusz Mazurkiewicz. – Warto podkreślić, że SkyCash jest rozwiązaniem dobrze znanym wielu mieszkańcom Krakowa, którzy już od dłuższego czasu mogą używać aplikacji m.in. do płatności za parkowanie czy kupowania biletów na filmy wyświetlane w Multikinie .
Kup bilet i zapłać rachunki
SkyCash pozwala kupić w ramach jednej transakcji nawet kilkadziesiąt biletów tego samego rodzaju i automatycznie rozpoznaje miasto, w którym znajduje się użytkownik. Można też dodać najczęściej kupowane bilety do listy ulubionych, dzięki czemu dostęp do nich będzie jeszcze szybszy. Dużą wygodę daje także możliwość podłączenia do systemu karty płatniczej, co sprawia, że nie musimy pamiętać o regularnym zasilaniu konta.
Aplikacja pozwala wygodnie kupować bilety miejskie, ale dzięki swojej uniwersalności daje też dostęp do wielu innych, ułatwiających życie usług. Korzystając z niej można też wypłacać gotówkę z bankomatów, zasilać telefony na kartę i wykonywać przelewy na numer telefonu. Jedną z najnowszych usług jest możliwość szybkiego i bezpiecznego opłacania domowych rachunków za pomocą telefonu komórkowego, bez konieczności udawania się na pocztę czy logowania do systemu transakcyjnego banku.
Większy wybór – więcej korzyści
Obok SkyCash, w Krakowie funkcjonują dwie inne aplikacje płatności mobilnych – mPay i moBiLET, które cieszą się dużą popularnością wśród pasażerów. Funkcjonowanie na rynku wraz z innymi systemami płatności jest dla spółek standardem. Jak twierdzą przedstawiciele aplikacji i urzędnicy, im większy wybór, tym więcej korzyści dla mieszkańców. A to właśnie dla nich zostały stworzone te rozwiązania. – Chcemy, by pasażerowie mieli jak największy wachlarz możliwości zakupu biletów – każda z aplikacji różni się dostępnością i możliwościami –twierdzi Piotr Hamarnik z ZIKiT-u.
Pasażerowie korzystający z aplikacji również są zgodni – takie rozwiązania to łatwa i przyjemna forma zakupu biletu. – Te aplikacje już dawno wyparły wśród moich znajomych tradycyjny sposób kupowania biletu. Nie ma na to czasu –mówi 24-letni student Piotr. – W automacie kupuję często, ale bilety u kierowcy? Stanowczo podziękuję! Wtedy używam aplikacji – twierdzi z kolei Ewelina. Jest też duża grupa mieszkańców Krakowa, która albo nie słyszała o aplikacji, a jeśli już e-bilet obił się pasażerom o uszy, to nie są przekonani do takiego rozwiązania. – Słyszałam, ale nigdy nie korzystałam. Zawsze znajdzie się po drodze na tramwaj jakiś kiosk albo automat, który jest teraz w większości tramwajów – nie jest przekonana 26-letnia mieszkanka Krakowa Anna.
120 do 1
W roku 2012 za pomocą aplikacji mPay i moBiLET sprzedano bilety na kwotę 800 tys. złotych. Jak informuje Piotr Hamarnik, w tym roku jest to już przeszło 1 mln złotych. – Liczymy, że podpisanie umowy z SkyCash zwiększy zainteresowanie tą formą zakupu biletów – mówi przedstawiciel ZIKiT-u. Warto również podkreślić, że współpraca nie kosztuje ZIKiT dodatkowych pieniędzy. System jest taki, jak w przypadku biletów papierowych – operator otrzymuje prowizję od sprzedaży biletów, która wynosi ok. 5%. Dla porównania tradycyjne bilety sprzedawane są rocznie na kwotę 120 mln złotych.
Jak kupić bilet?
Żeby móc kupować mobilne bilety, wystarczy posiadać telefon z dostępem do Internetu i zainstalować bezpłatną aplikację. Można to zrobić wpisując w przeglądarce telefonu nazwę aplikacji. Kolejne kroki to rejestracja w systemie i zasilenie konta środkami pieniężnymi lub, w przypadku SkyCash, podłączenie karty płatniczej. Sam zakup biletów Komunikacji Miejskiej jest bardzo intuicyjny. Wystarczy uruchomić aplikację w telefonie, wybrać rodzaj biletu i potwierdzić zamiar jego skasowania wpisując indywidualny PIN lub kod zabezpieczający karty. Podczas kontroli należy natomiast wejść do zakładki „Kontrola biletów” i okazać ekran komórki z zakupionym biletem.