Ryzykowna podróż z biletem czasowym

INTERWENCJE. – Uważam, że bilet czasowy powinien uwzględniać czas przejazdu taki, jaki jest na rozkładzie, a nie rzeczywisty czas podróży – mówi nasz Czytelnik. Przewoźnik zapewnia dowieźć pasażerów na miejsce, ale bez żadnej gwarancji, że zrobi to o wskazanym czasie.

Bilet czasowy to podróż na własną odpowiedzialność – albo obejmie wskazany w rozkładzie czas przejazdu, albo pojawią się utrudnienia w ruchu i bilet straci ważność. Często zdarza się, że planowy czas kursu tramwaju czy autobusu wynosi 20 minut, a nasza podróż przedłuża się o kolejne tyle. Czytelnik Paweł zwraca uwagę, że w takiej sytuacji pasażer nie powinien dokupować kolejnego biletu. – To nie wina podróżnego, że coś szwankuje w komunikacji i dlatego nie powinien ponosić z tego tytułu dodatkowych kosztów – zauważa.

Niestety, choć takie rozwiązanie byłoby najbardziej korzystne dla pasażerów, którzy nie mają wpływu na drobne awarie czy utrudnienia w ruchu, po upływie określonego czasu, bilet staje się nieważny. – Aby w tej sytuacji uniknąć nałożenia przez kontrolera opłaty za brak biletu należy skasować kolejny bilet – informuje Zarząd Infrastruktury Komunalnej i Transportu.

Wszystkie zasady dotyczące taryfy biletowej reguluje uchwała Rady Miasta Krakowa – mówi z kolei rzecznik MPK, Marek Gancarczyk. Radni zadecydowali, że organizator, a tym samym przewoźnik komunikacji miejskiej jest zobowiązany do realizacji zaplanowanych przewozów, jednakże bez gwarancji, że usługa przewozowa zostanie zrealizowana zgodnie z czasem wskazanym na rozkładzie jazdy. – Osoba podróżująca na podstawie biletu np. 20-minutowego podejmuje zatem ryzyko, że w czasie 20 minut od momentu skasowania biletu, może nie pokonać określonego odcinka trasy, z uwagi na występujące na krakowskich ulicach zatory komunikacyjne.

Bilet ważny na linię zastępczą

W razie, gdy z przyczyny awarii pojazdu lub uszkodzenia torowiska, pasażerowie nie będą mogli kontynuować podróży lub dalsza podróż będzie możliwa wydłużoną trasą, osobom posiadającym ważny bilet czasowy przysługuje prawo kontynuowania przejazdu na podstawie tego samego biletu innymi liniami w czasie wydłużonym o 20 minut.

Natomiast w przypadku linii zastępczych lub tymczasowych, uruchamianych na czas planowanych remontów dróg i torowisk tramwajowych, podczas korzystania z przejazdu łączonego (linia podstawowa + linia zastępcza), bilet jednoprzejazdowy skasowany w pojeździe jednej z tych linii zachowuje ważność w pojeździe drugiej linii, jak również w pojazdach linii, których trasy pokrywają się z trasą linii zastępczej – przez 60 minut od chwili skasowania.

Również w  kwestii biletów okresowych, wykupionych na jedną linię warto pamiętać, że odnosi się do trasy, po której kursuje dana linia, a nie do jej numeru. W związku z tym bilet będzie ważny na wszystkich liniach, które jeżdżą na trasie linii wykupionej przez pasażera. Ten sam bilet obowiązuje także na linii nocnej. Pasażer korzystający z biletu okresowego miesięcznego na określoną linię może dokonać bezpłatnie zmiany jej numeru dwukrotnie w okresie ważności biletu.