57 proc. gości Tauron Areny to krakowianie. Spółka chwali się zyskiem za 2022 rok

fot. Agata Wnuk/LoveKraków.pl

– Zysk operacyjny EBITDA za rok 2022 wyniósł ponad 8,7 mln zł. Dodatni wynik spółka osiągała także w latach 2015-2019. Sytuacja zmieniła się w czasie pandemii, ale wróciliśmy już na właściwe tory. Również rok 2023 planujemy zakończyć z wynikiem dodatnim – mówi Jacek Gryzło, wiceprezes Areny Kraków S.A.

W maju 2023 roku Tauron Arena Kraków obchodzi dziewiąte urodziny. Od 2015 roku w niespełna 2200 imprezach czy spotkaniach wzięło udział 5,5 mln osób. W samym 2022 roku w hali i jego otoczeniu odbyło się blisko 380 wydarzeń (licząc każdy koncert, spektakl, mecz, konferencję, targi itd.), a liczba gości obiektu wyniosła ponad 740 tys. osób. W 2023 roku odbyło się już ponad 180 imprez, w których udział wzięło blisko 220 tys. osób.

Zarządzający obiektem przy ul. Lema podkreślają, że Tauron Arena Kraków nie istnieje w oderwaniu od tego, co dzieje się wokół niej. Można się było o tym przekonać, gdy wybuchła pandemia covid-19 i wprowadzone zostały ograniczenia dotyczące organizacji wydarzeń, a następnie po ataku Rosji na Ukrainę. Pogodzenie różnych funkcji obiektu (m.in. miejsca, w którym organizowane były największe wydarzenia i centrum pomocy uchodźcom) i zapewnienie jego sprawnego działania było jednym z największych wyzwań zespołu Areny Kraków S.A. w ubiegłym roku.

– Podczas spotkań służbowych i biznesowych, gdy rozmawiam o Tauron Arenie Kraków, najczęściej słyszę dwa pytania. Pierwsze, to czy arena na siebie zarabia? Drugie: czym wy się w tej arenie dokładnie zajmujecie? – mówi Małgorzata Marcińska, prezes zarządu.

I dodaje: Odpowiedź na pierwsze pytanie jest prosta – tak i to niemal od początku funkcjonowania obiektu. Odpowiedź na drugie pytanie jest bardziej złożona. Zarządzanie takim obiektem nie polega jedynie na wynajmie powierzchni organizatorom, co oczywiście jest kluczowe dla funkcjonowania spółki. To także spełnianie oczekiwań gości, którzy odwiedzają obiekt i biorą udział w wydarzeniach oraz pełnienie przez arenę funkcji kulturalno-sportowo-rozrywkowego centrum, w którym mieszkańcy Krakowa spędzają swój wolny czas.

Goście

Arena ma wpływ na miasto, co po raz kolejny pokazują to wyniki „Badań satysfakcji klienta oraz znaczenia ekonomicznego największej hali widowiskowo-sportowej w Polsce” przeprowadzonych przez Centrum Badań Terenowych R. Meissner. Według nich impakt ekonomiczny wygenerowany przez przyjezdnych uczestników w 2022 roku wyniósł 184 mln zł, a od momentu powstania obiektu do końca 2022 roku – 580 mln zł. W badaniach mowa jest tylko o branży gastronomicznej i hotelarskiej. Spółka zwraca uwagę, że goście hali widowiskowo-sportowej także zwiedzają miasto, odwiedzają muzea, kina i teatry, biorą udział w imprezach organizowanych przez inne instytucje i kluby, korzystają z komunikacji miejskiej i robią zakupy w krakowskich sklepach. 

Mieszkańcy Krakowa stanowią 57 proc. uczestników wydarzeń, a 43 proc. przyjezdni. Jak wynika z badań, goście spoza Krakowa pędzają w mieście najczęściej jeden dzień (52,6 proc. osób), dwa (24,7 proc.) lub trzy dni (14 proc.). Z usług hotelowych korzysta 31 proc. z nich. Deklarowany przez gości wydatek na nocleg to średnio 577 zł. 43,4 proc. przyjezdnych osób skorzystało lub zamierzało skorzystać z różnych atrakcji Krakowa (zwiedzanie, restauracje, kawiarnie, zakupy, inne wydarzenia itp.), wydając na nie średnio 364 zł.

Finanse 

Tauron Arena jest obiektem komercyjnym i musi wypracować środki na jego utrzymanie. Pieniądze z budżetu miasta są przeznaczane na spłatę kredytu na budowę (termin upłynie w 2027 roku) i inwestycje. Spółka uzyskuje przychody m.in. z najmu areny głównej, małej hali, sal konferencyjnych, lóż, parkingów, foyer obiektu, szatni, gastronomii oraz sprzedaży przestrzeni reklamowych.

– Zysk operacyjny EBITDA za rok 2022, czyli wynik przed potrąceniem odsetek od kredytów, podatków i amortyzacji, wyniósł ponad 8,7 mln zł. Dodatni wynik spółka osiągała także w latach 2015-2019. Sytuacja zmieniła się w czasie pandemii covid-19, ale jak widać wróciliśmy już na właściwe tory. Również rok 2023 planujemy zakończyć z wynikiem dodatnim – wyjaśnia Jacek Gryzło, wiceprezes zarządu.

Oceny

Wśród osób spoza miasta arenę najczęściej odwiedzają osoby z województwa małopolskiego, śląskiego i mazowieckiego (blisko 60 proc.). Zarówno pierwsi (72,3 proc.), jak i drudzy (48,5 proc.) na wydarzenie do areny najczęściej docierają komunikacją miejską. Ponad 80 proc. uczestników imprez wzięło w nich udział z osobą lub osobami towarzyszącymi. Niemal wszyscy przyjezdni (99,1 proc.) wskazali, że powodem ich przyjazdu do miasta było wydarzenie w Tauron Arenie Kraków.

8 na 10 ankietowanych bardzo dobrze i raczej dobrze ocenia organizację wydarzenia. Zdecydowana większość wszystkich ankietowanych osób (92,9 proc.) bardzo dobrze i raczej dobrze ocenia Tauron Arenę jako całość. 83,9 proc. przyjezdnych bardzo dobrze i dobrze ocenia pobyt w Krakowie. 43,4 proc. skorzystało lub zamierzało skorzystać z różnych atrakcji w mieście. Najczęściej wybierano zwiedzanie (65,5 proc.), korzystanie z gastronomii (64,7 proc.) i wizyty w muzach (13,8 proc.) – można było wskazać kilka odpowiedzi.