Atak hakerski! MPK potwierdza i wyjaśnia

Tablica w autobusie wskazuje datę 1 stycznia fot. KP

Nie działają rozkłady jazdy, strona internetowa i automaty biletowe. LoveKraków.pl dowiedziało się nieoficjalnie, że doszło do ataku hakerskiego na MPK. Przewoźnik potwierdził te informacje.

Nasza dziennikarka podróżowała autobusem. Tablica wskazująca kolejne przystanki informowała, że dziś jest... 1 stycznia. Nie działał także automat biletowy. Zdjęcia zobaczycie w galerii powyżej.

Atak hakerski

We wtorek Zarząd Transportu Publicznego informował o awarii informatycznej systemu sprzedażowego biletów okresowych. Dziś MPK potwierdza, że te i inne problemy są efektem ataku hakerskiego, przeprowadzonego wcześnie rano we wtorek 3 grudnia.

– Z uzyskanych informacji wynika, że jest to międzynarodowa grupa hakerska przeprowadzająca na zlecenie ataki na przedsiębiorstwa – informuje MPK.

W związku ze skalą i charakterem ataku MPK zgłosiło sprawę policji i służbom państwowym zajmującym się cyberbezpieczeństwem. Jednocześnie przewoźnik kieruje zawiadomienie do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych o potencjalnej możliwości kradzieży danych osobowych pracowników MPK oraz pasażerów. – Nie ma obecnie żadnego potwierdzenia, że do takiej kradzieży doszło. Jednak zdecydowaliśmy, że o takim ryzyku powiadomimy wszystkie zainteresowane osoby. W przypadku stwierdzenia naruszenia poufności danych będziemy informować odrębnym komunikatem osoby, których potencjalnie może to dotyczyć – wyjaśnia przewoźnik.

Bądźmy czujni!

MPK prosi wszystkich klientów, współpracowników i pracowników, którzy posiadają dane  systemie o zwrócenie szczególnej uwagi na dziwne i nietypowe maile, telefony, próby kontaktu. Zaleca również zastrzeżenie numeru PESEL. – Tryb i skala ataku hakerskiego wskazuje, że głównym celem działania był paraliż operacyjny krakowskiej komunikacji miejskiej. Pragniemy zapewnić, że MPK wykorzystało opracowane na takie sytuacje procedury i utrzymuje niezakłócone działanie zajezdni oraz stacji obsług. Zapewniamy, że MPK cały czas realizuje usługę przewozową w pełnym zakresie – czytamy w komunikacie.

Trwają prace nad etapowym uruchamianiem systemów informatycznych, z uwzględnieniem najwyższego poziomu bezpieczeństwa. Spółka współpracuje ze specjalistycznymi firmami, dostawcami usług informatycznych oraz jednostkami Urzędu Miasta Krakowa.