News LoveKraków.pl

Budowa obwodnicy Zielonek opóźniona. O zakończeniu w 2026 można zapomnieć

Węzeł Zielonki na północnej obwodnicy Krakowa fot. GDDKiA

Przygotowanie dokumentacji potrzebnej do budowy drugiej części tzw. Trasy Wolbromskiej trwa dłużej, niż pierwotnie zakładał Zarząd Dróg Wojewódzkich. Wciąż nie został złożony wniosek o decyzję ZRID.

Krakowski odcinek tzw. Trasy Wolbromskiej, przebiegający od ul. Pachońskiego do lokalnych dróg w sąsiedztwie węzła Zielonki na północnej obwodnicy Krakowa, został otwarty w grudniu 2023 roku. Niemal dokładnie rok później otwarta została też sama północna obwodnica, dzięki czemu Trasa Wolbromska stała się jednym z połączeń pomiędzy Krakowem a nowym odcinkiem drogi ekspresowej.

To jednak nie jest jeszcze koniec inwestycyjnych planów dotyczących tego rejonu. Trasa Wolbromska ma zostać przedłużona na północ, już za węzłem S52, i stanowić drugą część zachodniej obwodnicy Zielonek. Zostanie poprowadzona do skrzyżowania z ul. Krakowskie Przedmieście w Trojanowicach. Według zapowiedzi urzędników, w ramach ok. dwukilometrowego odcinka planowane są m.in. dwa wiadukty, most, chodniki i ścieżki rowerowe, a także drogi dojazdowe.

Nie ma decyzji, nie ma wniosku

Wcześniejsze deklaracje Zarządu Dróg Wojewódzkich mówiły o tym, że do końca grudnia 2024 planowane jest uzyskanie decyzji ZRID, a same prace zostałyby przeprowadzone w latach 2025-2026.

Przygotowanie potrzebnych dokumentów i uzgodnień trwało jednak znacznie dłużej i terminy zdążyły się przesunąć. Agnieszka Ćwiertniewicz z ZDW podaje, że do tej pory przygotowany został projekt budowlany, a kolejnym krokiem będzie złożenie wniosku o wydanie zezwolenia.

Pozyskanie decyzji zezwalającej na realizację inwestycji drogowej ZRID planowane jest na II/III kwartał 2025 roku. Następnie zostanie wszczęta procedura o udzielenie zamówienia publicznego. Po wyłonieniu wykonawcy rozpocznie się realizacja robót budowlanych – informuje nas przedstawicielka ZDW.

Biorąc pod uwagę fakt, że na samo przeprowadzenie prac potrzeba ok. dwóch lat, zakończenia inwestycji należy się spodziewać nie wcześniej niż w drugiej połowie 2027 roku. Wiele będzie zależało od tego, czy zapowiadane obecnie terminy ponownie się przesuną oraz od tego, ile potrwa przetarg na wybór wykonawcy.

W tegorocznym budżecie województwa na II etap Trasy Wolbromskiej zapisano ponad 20 mln zł. Inwestycja ma zapewnione dofinansowanie z Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg.