Część Kocmyrzowskiej powstaje od nowa. Tramwaje wrócą w dwóch etapach

fot. Krzysztof Kalinowski/LoveKraków.pl

Niejako w cieniu wielkiej budowy drogi S7 całkowitą zmianę przechodzi też fragment ul. Kocmyrzowskiej. Zapytaliśmy o postępy i plany co do pozostałych odcinków.

Prace przy przebudowie ul. Kocmyrzowskiej rozpoczęły się we wrześniu ubiegłego roku. W praktyce stało się to już wcześniej, ponieważ część ulicy przebiega w miejscu ogromnego węzła Grębałów, którego budowa trwa już od kilku sezonów. Teraz z każdym miesiącem widać zmiany zarówno na samym węźle, jak i na odcinku objętym przebudową, co równocześnie wiąże się z utrudnieniami w ruchu – np. od 22 czerwca zamknięty jest fragment ul. Darwina i taki stan potrwa mniej więcej do końca wakacji.

– Roboty budowlane prowadzone są zgodnie z harmonogramem, czyli powinny zakończyć się w sierpniu przyszłego roku. Jednak aktualnie wykonawca prowadzi badania archeologiczne w obrębie pętli tramwajowej. Po ich zakończeniu możliwe będzie stwierdzenie czy konieczna będzie zmiana harmonogramu – tłumaczy nam Jan Machowski, rzecznik prasowy Zarządu Inwestycji Miejskich.

Tramwaj przejedzie część trasy

Obecnie sporo postępów widać w miejscu, w którym powstaje nowe torowisko do Wzgórz Krzesławickich. Wykonawca się spieszy, by zrealizować wcześniejsze zapowiedzi, zgodnie z którymi przed 1 listopada tramwaje mają dojeżdżać do przystanku Jarzębiny.

By to było możliwe, gotowy musi być odcinek wzdłuż ulicy, ale także wiadukt powstający w ramach węzła nad drogą ekspresową oraz wiadukt nad torami kolejowymi. Część słupów trakcyjnych już stoi, pojawiają się też kolejne elementy docelowego torowiska, ale są jeszcze miejsca, gdzie do wykonania pozostało więcej prac. Zarówno Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, jak i miejscy urzędnicy, podtrzymują zapowiedzi dotyczące otwarcia tego fragmentu przed listopadem.

Dalszy odcinek u projektantów

Trwająca obecnie inwestycja obejmuje odcinek od węzła S7 do ul. Bukszpanowej, a więc do okolic pętli. W planach jest też dalszy fragment – do granicy miasta i za nią, do dwupasmowej drogi wojewódzkiej w miejscowości Prusy.

– Dokumentacja projektowa jest na etapie finalnych uzgodnień z jednostkami miejskimi i w IV kwartale tego roku planowane jest wszczęcie postępowania administracyjnego ws. wydania decyzji ZRID – zapowiada Jan Machowski. Na razie nie ma jednak zarezerwowanych pieniędzy na przeprowadzenie prac.

Wcześniej pojawiały się też zapowiedzi dotyczące odcinka po przeciwnej stronie węzła S7 – tam, gdzie dwupasmowa Kocmyrzowska zwęża się do jednej jezdni po jednym pasie ruchu w każdą stronę, a torowisko tramwajowe z pasa pomiędzy jezdniami przenosi się na południową stronę drogi. W tej sprawie nie są jednak obecnie podejmowane żadne działania, inwestycja w tym miejscu nie jest przygotowywana.

Czytaj wiadomości ze swojej dzielnicy:

Wzgórza Krzesławickie