Duży wzrost użytkowników komunikacji miejskiej. Poprawia się stan torowisk

Skrzyżowanie ul. Karmelickiej i Podwale fot. Krzysztof Kalinowski/LoveKraków.pl

O prawie 80 mln wzrosła liczba użytkowników komunikacji miejskiej, zwiększyła się liczba kilometrów dróg dla rowerów, ale w Krakowie przybyło też prawie 12 tys. samochodów osobowych. Za to było mniej zabitych w wypadkach drogowych – to wnioski płynące z raportu o stanie miasta za zeszły rok.

Z dokumentu przygotowanego przez urzędników magistrackiego wydziału strategii, planowania i monitorowania inwestycji podsumowującego działanie Krakowa w zeszłym roku wynika, że zwiększyła się liczba osób korzystających z komunikacji miejskiej. W 2021 roku z usług dwóch operatorów (MPK oraz firmy Mobilis) skorzystano ponad 256 mln razy, w 2022 roku liczba ta wzrosła o ponad 80 mln.

– Te liczby pokazują, że pasażerowie po okresie epidemii powrócili do korzystania z komunikacji miejskiej. To też sygnał dla władz miasta, aby w przyszłym roku doszło do wzmocnienia transportu publicznego, zwłaszcza na obszarach, które mają słabą ofertę – mówi dla LoveKraków.pl Andrzej Kulig, zastępca prezydenta Krakowa odpowiedzialny za transport.

Do obsługi 187 linii autobusowych kierowano pojazdy, których średni wiek w przypadku MPK wynosił 6,9 lat, a Mobilisa – 7,5 roku. Tramwaje jeżdżące po Krakowie miały natomiast średnio 29,3 lat. Urzędnicy w dokumencie stwierdzili, że dalszych inwestycji wymaga modernizacja taboru tramwajowego. Miejski przewoźnik w zeszłym roku skierował do ruchu 12 sztuk tramwajów Lajkonik II w ramach zakontraktowanej partii 60 pojazdów. Pod koniec października zarząd spółki rozpoczął konsultacje w sprawie zakupu 30 tramwajów, w tym sześć ma być dwukierunkowych, 10 sztuk ma mieć długość do 45 metrów, a 14 sztuk – do 27 metrów długości.

Remonty torowisk

Zaledwie osiem procent torowisk wymaga remontu. To najniższy wskaźnik od dekad
Zaledwie osiem procent torowisk wymaga remontu. To najniższy wskaźnik od dekad


Od lat sukcesywnie poprawia się jakość torowisk tramwajowych. Na koniec zeszłego roku udział zmodernizowanych torowisk wynosił 92 procent, rok wcześniej było to 89,9 procent. Dla porównania w 2020 roku prawie 27 procent torowisk wymagało modernizacji. Skok jakościowy był możliwy dzięki zakończonej modernizacji fragmentu al. Jana Pawła II i ul. Ptaszyckiego.

Na bieżące utrzymanie infrastruktury torowej władze Krakowa przeznaczyły w 2020 roku 47,8 mln złotych, a na samo szlifowanie torowisk – 2,4 mln złotych. W 2021 roku analogicznie przekazano 46 mln złotych (w tym 21 mln złotych na utrzymanie podstacji i układu zasilania) i niespełna pół miliona złotych mniej na szlifowanie torowisk.

W zeszłym roku w Krakowie oddano nową linię tramwajową na fragmencie Trasy Łagiewnickiej pomiędzy pętlą na Kurdwanowie a skrzyżowaniem z ulicą Zakopiańską. Wiązało się to jednak z remarszrutyzacją sześciu linii tramwajowych i powstaniem nowej linii autobusowej 196, a także zmianą przebiegu autobusów nr 141. Największe zmiany w komunikacji miejskiej wprowadzono w rejonie Swoszowic, zwiększając częstotliwość linii nr 135, 155 oraz 254, ale zlikwidowano linię nr 165.

Więcej dróg dla rowerów

Najwięcej nowej infrastruktury dla rowerzystów oddano przy okazji otwarcia Trasy Łagiewnickiej
Najwięcej nowej infrastruktury dla rowerzystów oddano przy okazji otwarcia Trasy Łagiewnickiej


Ruszyło się z oddawaniem do użytku kolejnych elementów infrastruktury rowerowej. Pod koniec zeszłego roku kierujący jednośladami mieli do dyspozycji 190 kilometrów wydzielonych dróg.

Liczba ta w przeciągu roku zwiększyła się o prawie 12 kilometrów, z czego najwięcej za sprawą oddania Trasy Łagiewnickiej (4,3 kilometra drogi dla rowerów oraz dwa kilometry ciągu pieszo-rowerowego). Zarządowi dróg w 2022 roku udało się oddać do użytku blisko pięć kilometrów ścieżek, m.in. przy ulicach: Conrada, Strzelców, Lublańskiej, Bunscha, 29 Listopada oraz al. Solidarności. Zarząd Inwestycji Miejskich był odpowiedzialny za stworzenie nowej infrastruktury w rejonie Szpitala Uniwersyteckiego w Prokocimiu.

Coraz więcej samochodów

W ramach Program modernizacji dróg i chodników (ponad 92,2 mln zł) zmodernizowano 64 ulice bądź odcinki ulic
W ramach Program modernizacji dróg i chodników (ponad 92,2 mln zł) zmodernizowano 64 ulice bądź odcinki ulic


W Krakowie cały czas przybywa pojazdów. Statystycznie na 803 tys. mieszkańców miasta w zeszłym roku zarejestrowanych było 702 tys. pojazdów, w tym 561 tys. samochodów osobowych. W stosunku do poprzedniego roku ogólna liczba wzrosła o ponad 15 tys., z czego prawie 12 tys. stanowiły osobówki.

Odnotowano 774 wypadki drogowe oraz prawie 8,2 tys. kolizji. Ogólna liczba zdarzeń drogowych zmniejszyła się z prawie 9,6 tys. w 2021 roku do 8,9 tys. w 2022 roku. W wypadkach na terenie Krakowa zabitych zostało pięć osób (rok wcześniej było dwukrotnie więcej). Natomiast o 160 do 1080 zwiększyła się liczba najechania na pieszych.

Poprawiło się wykorzystanie parkingów Parkuj i Jedź na terenie Krakowa. Jeszcze w 2021 roku miejsca postojowej wykorzystywano w zaledwie 32 procentach, to w zeszłym roku ten wskaźnik skoczył do prawie 42 procent. W sumie dostępnych było 873 miejsc na sześciu parkingach. W ciągu roku do użytkowania został oddany obiekt przy przystanku kolejowym w Swoszowicach ze 154 miejscami postojowymi.