O prawie 80 mln wzrosła liczba użytkowników komunikacji miejskiej, zwiększyła się liczba kilometrów dróg dla rowerów, ale w Krakowie przybyło też prawie 12 tys. samochodów osobowych. Za to było mniej zabitych w wypadkach drogowych – to wnioski płynące z raportu o stanie miasta za zeszły rok.
Z dokumentu przygotowanego przez urzędników magistrackiego wydziału strategii, planowania i monitorowania inwestycji podsumowującego działanie Krakowa w zeszłym roku wynika, że zwiększyła się liczba osób korzystających z komunikacji miejskiej. W 2021 roku z usług dwóch operatorów (MPK oraz firmy Mobilis) skorzystano ponad 256 mln razy, w 2022 roku liczba ta wzrosła o ponad 80 mln.
– Te liczby pokazują, że pasażerowie po okresie epidemii powrócili do korzystania z komunikacji miejskiej. To też sygnał dla władz miasta, aby w przyszłym roku doszło do wzmocnienia transportu publicznego, zwłaszcza na obszarach, które mają słabą ofertę – mówi dla LoveKraków.pl Andrzej Kulig, zastępca prezydenta Krakowa odpowiedzialny za transport.
Do obsługi 187 linii autobusowych kierowano pojazdy, których średni wiek w przypadku MPK wynosił 6,9 lat, a Mobilisa – 7,5 roku. Tramwaje jeżdżące po Krakowie miały natomiast średnio 29,3 lat. Urzędnicy w dokumencie stwierdzili, że dalszych inwestycji wymaga modernizacja taboru tramwajowego. Miejski przewoźnik w zeszłym roku skierował do ruchu 12 sztuk tramwajów Lajkonik II w ramach zakontraktowanej partii 60 pojazdów. Pod koniec października zarząd spółki rozpoczął konsultacje w sprawie zakupu 30 tramwajów, w tym sześć ma być dwukierunkowych, 10 sztuk ma mieć długość do 45 metrów, a 14 sztuk – do 27 metrów długości.
Remonty torowisk
Od lat sukcesywnie poprawia się jakość torowisk tramwajowych. Na koniec zeszłego roku udział zmodernizowanych torowisk wynosił 92 procent, rok wcześniej było to 89,9 procent. Dla porównania w 2020 roku prawie 27 procent torowisk wymagało modernizacji. Skok jakościowy był możliwy dzięki zakończonej modernizacji fragmentu al. Jana Pawła II i ul. Ptaszyckiego.
Na bieżące utrzymanie infrastruktury torowej władze Krakowa przeznaczyły w 2020 roku 47,8 mln złotych, a na samo szlifowanie torowisk – 2,4 mln złotych. W 2021 roku analogicznie przekazano 46 mln złotych (w tym 21 mln złotych na utrzymanie podstacji i układu zasilania) i niespełna pół miliona złotych mniej na szlifowanie torowisk.
W zeszłym roku w Krakowie oddano nową linię tramwajową na fragmencie Trasy Łagiewnickiej pomiędzy pętlą na Kurdwanowie a skrzyżowaniem z ulicą Zakopiańską. Wiązało się to jednak z remarszrutyzacją sześciu linii tramwajowych i powstaniem nowej linii autobusowej 196, a także zmianą przebiegu autobusów nr 141. Największe zmiany w komunikacji miejskiej wprowadzono w rejonie Swoszowic, zwiększając częstotliwość linii nr 135, 155 oraz 254, ale zlikwidowano linię nr 165.
Więcej dróg dla rowerów
Ruszyło się z oddawaniem do użytku kolejnych elementów infrastruktury rowerowej. Pod koniec zeszłego roku kierujący jednośladami mieli do dyspozycji 190 kilometrów wydzielonych dróg.
Liczba ta w przeciągu roku zwiększyła się o prawie 12 kilometrów, z czego najwięcej za sprawą oddania Trasy Łagiewnickiej (4,3 kilometra drogi dla rowerów oraz dwa kilometry ciągu pieszo-rowerowego). Zarządowi dróg w 2022 roku udało się oddać do użytku blisko pięć kilometrów ścieżek, m.in. przy ulicach: Conrada, Strzelców, Lublańskiej, Bunscha, 29 Listopada oraz al. Solidarności. Zarząd Inwestycji Miejskich był odpowiedzialny za stworzenie nowej infrastruktury w rejonie Szpitala Uniwersyteckiego w Prokocimiu.
Coraz więcej samochodów
W Krakowie cały czas przybywa pojazdów. Statystycznie na 803 tys. mieszkańców miasta w zeszłym roku zarejestrowanych było 702 tys. pojazdów, w tym 561 tys. samochodów osobowych. W stosunku do poprzedniego roku ogólna liczba wzrosła o ponad 15 tys., z czego prawie 12 tys. stanowiły osobówki.
Odnotowano 774 wypadki drogowe oraz prawie 8,2 tys. kolizji. Ogólna liczba zdarzeń drogowych zmniejszyła się z prawie 9,6 tys. w 2021 roku do 8,9 tys. w 2022 roku. W wypadkach na terenie Krakowa zabitych zostało pięć osób (rok wcześniej było dwukrotnie więcej). Natomiast o 160 do 1080 zwiększyła się liczba najechania na pieszych.
Poprawiło się wykorzystanie parkingów Parkuj i Jedź na terenie Krakowa. Jeszcze w 2021 roku miejsca postojowej wykorzystywano w zaledwie 32 procentach, to w zeszłym roku ten wskaźnik skoczył do prawie 42 procent. W sumie dostępnych było 873 miejsc na sześciu parkingach. W ciągu roku do użytkowania został oddany obiekt przy przystanku kolejowym w Swoszowicach ze 154 miejscami postojowymi.