Dwa przystanki kolejowe, które poprawią komunikację z centrum Krakowa

fot. PKP PLK

W niedzielę 13 czerwca w całej Polsce na kolei zmieniły się rozkłady jazdy. Duże zmiany zaszły na trasie prowadzącej ze Skawiny do Krakowa. Otwarte zostały dwa przystanki: Kraków Opatkowice oraz Skawina Jagielnia.

Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury zaznacza, że „kolej w Krakowie nieustannie zmienia swoje oblicze dzięki rządowemu zaangażowaniu”. – Przebudowujemy linie kolejowe i budujemy oraz modernizujemy przystanki i stacje kolejowe: zarówno w ruchu dalekobieżnym, jak i aglomeracyjnym. Budujemy bezpieczną, komfortową i przewidywalną polską kolej, która jest najbardziej ekologicznym środkiem transportu – stwierdził.

Przystanek dla dynamicznie rozwijającego się osiedla 

Dla ruchu aglomeracyjnego niezwykle istotne okażą się dwa przystanki kolejowe, które zaczęły pełnić swoją funkcję od weekendu. Mowa o przystanku Kraków Opatkowice oraz Skawina Jagielnia. Ten pierwszy położony jest przy ulicy Studniarskiego, w sąsiedztwie parkingu i dynamicznie rozbudowującego się osiedla.

Przedstawiciele spółki PKP Polskie Linie Kolejowe, którzy ze środków budżetu państwa za kwotę 250 mln złotych modernizują linię Kraków Płaszów – Podbory Skawińskie, mówią, że oprócz nowych krawędzi peronowych pojawiły się wiaty i ławki, a dobrą orientację zapewniają tablice informacji pasażerskiej i oznakowanie. Ścieżki naprowadzające ułatwiają komunikację osobom o ograniczonej możliwości poruszania się.

Dojazd pociągiem do Krakowa Głównego zajmuje ok. 20 minut, a do Skawiny 8 minut. Na przystanku zatrzymują się również składy w kierunku Suchej Beskidzkiej, Nowego Targu i Zakopanego. Z przystanku zadowoleni są mieszkańcy krakowskiej dzielnicy Swoszowice o czym mówi radna Angelika Kuczaj, która zaznacza, że w znaczący sposób poprawi on przemieszczanie się do centrum miasta.

Rowerem i pociągiem do Skawiny

Drugi przystanek Skawina Jegielnia będzie obsługiwał podobne relacje, jak ten pierwszy. Mieszkańcy okolicznych osiedli zyskali dodatkowy punkt z którego ekologicznym transportem szybko i wygodnie dojadą do centrum Krakowa - podróż to ok. 25 minut. W sąsiedztwie osiedla Jagielnia wybudowano dwa perony połączone kładką, są też nowe chodniki. Przystanek wyposażono w wiaty, ławki, tablice informacyjne i oznakowanie. Dodatkowo dostęp na perony zapewnią także montowane windy.

O zaletach modernizacji linii kolejowej mówił Norbert Rzepisko, burmistrz Skawiny, który przypomina, że do przystanków będą prowadziły drogi dla rowerów. – Po uruchomieniu Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej dzięki połączeniu roweru i pociągu mieszkańcy będą mogli dotrzeć na przykład do Krakowa bez konieczności korzystania z samochodu – podkreślał.

Więcej przystanków, łatwiejsza podróż

Oddane do użytkowania przed kilkoma dniami przystanki nie są jedynymi, jakie do tej pory wybudowała spółka PKP PLK na terenie województwa. – Kraków Opatkowice i Skawina Jagielnia to kolejne nowe przystanki w Małopolsce. W ostatnich latach nasze inwestycje zwiększyły dostęp do kolei w województwie dzięki dziewięciu nowym przystankom. Efektywnie wykorzystujemy środki budżetowe i unijne, aby transport kolejowy był coraz bardziej atrakcyjny w obszarze miast, aglomeracji i w połączeniach dalekobieżnych – zwraca uwagę Ireneusz Merchel, prezes Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych.

Od 2017 roku, poza oddanymi 13 czerwca do użytku przystankami Kraków Opatkowice i Skawina Jagielnia, na terenie Małopolski podróżni zyskali dodatkowy dostęp do kolei na przystankach: Kraków Zabłocie, Kraków Podgórze, Kraków Bronowice, Radziszów Centrum, Sucha Beskidzka Zamek, Wadowice Osiedle Podhalanin, Zastów.

Czytaj wiadomości ze swojej dzielnicy:

Swoszowice
News will be here