Jest w końcu decyzja w sprawie przebudowy ul. Krakowskiej

Wizualizacja fot. ZDMK

Po prawie trzech miesiącach od otwarcia ofert urzędnicy ogłosili oficjalnie, która firma przebuduje ulicę Krakowską, wraz z mostem Piłsudskiego i fragmentem ulicy Dietla. Powodem odsunięcia decyzji w czasie była wysoka kwota: prace będą kosztować ponad 94 mln zł, czyli więcej niż przebudowa całego ciągu ulic Królewskiej, Podchorążych i Bronowickiej.

O przetargu na przebudowę ulicy Krakowskiej informowaliśmy już wielokrotnie. W połowie roku ówczesny ZIKiT zdecydował o unieważnieniu pierwszego przetargu. Powodem była zbyt wysoka kwota – jedyna oferta opiewała na ponad 85 mln zł, podczas gdy miasto zakładało wydanie na ten cel 56,5 mln zł.

Znów za drogo

Urzędnicy liczyli na to, że drugi przetarg, po modyfikacji wymagań wobec wykonawcy, przyniesie obniżenie cen. Przeliczyli się: w drugim podejściu kwoty okazały się jeszcze wyższe. Tańsza z dwóch ofert, złożona przez konsorcjum kierowane przez Trakcja PRKiI SA, to ponad 94 mln zł. Dla porównania, przebudowa ulic Królewskiej, Podchorążych i Bronowickiej będzie kosztować 77 mln zł.

Tym razem jednak nie anulowano przetargu – urzędnicy zdecydowali, że poszukają dodatkowych pieniędzy. To szukanie trwało przez całą końcówkę ubiegłego roku i ostatecznie trzeba było z tym poczekać do początku nowego. Choć budżet nie został jeszcze oficjalnie przyjęty, przebudowa ulicy Krakowskiej została potraktowana priorytetowo. Jej stan po prostu nie pozwala na to, by dłużej odwlekać przeprowadzenie prac.

Początek prac w marcu?

– Gdyby umowę udało się podpisać w lutym, wówczas prace mogłyby ruszyć na początku marca. Wykonawca będzie miał dziesięć miesięcy na przeprowadzenie wszystkich robót, jednak tramwaje powinny powrócić na ulicę Krakowską po ośmiu miesiącach. W takim przypadku być może udałoby się to na 1 listopada – zapowiada Magdalena Wasiak z Zarządu Dróg Miasta Krakowa.

Pytanie tylko, czy nie pojawi się odwołanie od wyników przetargu. W postępowaniu wystartowały dokładnie te same firmy, które wcześniej walczyły o realizację prac na trasie do Bronowic: Trakcja PRKiI i ZUE . Odwołania spowodowały kilkumiesięczne opóźnienie rozpoczęcia robót.

Most i skrzyżowanie

Przebudowa ma objąć nie tylko samą ulicę Krakowską, ale też jej skrzyżowanie z ulicą Dietla (od Augustiańskiej do Bożego Ciała) oraz most Piłsudskiego. Łuki torowiska mają zostać częściowo wyprostowane, pojawią się zatoki parkingowe, a chodniki mają być szersze. Ceną za to będzie to, że na fragmencie ulicy między ul. Józefa i Węgłową samochody pojadą po torowisku. Przebudowa skrzyżowania z ul. Dietla zakłada natomiast likwidację przejazdu na wprost z ulicy Stradomskiej.

Czytaj wiadomości ze swojej dzielnicy:

Stare Miasto