Dwa rozbudowane skrzyżowania i nowy tunel wzdłuż ul. Rydla – to wkład kolei w infrastrukturę drogową w rejonie Azorów. Z nowego przejazdu pod torami będzie można korzystać 1 listopada, wcześniej do użytku oddane zostaną drogi ułatwiające poruszanie się po okolicy.
Rejon ulicy Rydla to miejsce, gdzie prowadzona przez PKP Polskie Linie Kolejowe SA modernizacja linii kolejowej przyniosła największe zmiany. To przede wszystkim zmodernizowany przejazd kolejowo-drogowy, w postaci nowego tunelu, który zostanie poprowadzony pod wszystkim przebiegającymi tamtędy torami. Dzięki niemu nie będzie już trzeba czekać na przejazd pociągu przed zamkniętym szlabanem.
Na północy
Konsekwencją budowy tunelu są też spore zmiany w układzie drogowym w pobliżu. Po północnej stronie kolej rozbudowuje skrzyżowanie ulic Rydla i Radzikowskiego, dzięki czemu dojazd do tunelu i wyjazd z niego ma być łatwiejszy.
Powstały dodatkowe pasy do skrętów, wybudowane zostały nowe chodniki. Wcześniej przebudowane zostały wszystkie podziemne instalacje.
– Nas początku lipca zaplanowano asfaltowanie części tego skrzyżowania. Gdy droga będzie gotowa przeniesiony zostanie na nią ruch, a wykonawca zajmie się tą stroną, którą w tym momencie poruszają się samochody - mówi Piotr Hamarnik z zespołu prasowego PLK. – Całość oddana do użytku zostanie we wrześniu – precyzuje.
Na południu
Układ drogowy zmienia się też po południowej stronie torów. Wybudowany tam został zupełnie nowy odcinek drogi, równoległy do linii kolejowej.
– To będzie droga dojazdowa od ul. Głowackiego do lokali usługowych, zlokalizowanych po południowej stronie torów kolejowych, które obecnie mają zjazd z ulicy Rydla, a po wybudowaniu tunelu ten wjazd będzie uniemożliwiony – tłumaczy Hamarnik. – Podobnie będzie po drugiej stronie. Powstaje tam droga dojazdowa do parkingu Urzędu Dozoru Technicznego – dodaje.
Zwieńczeniem prac budowlanych będzie przebudowa skrzyżowania ul. Czyżewskiego, Głowackiego i nowej drogi. – Prace budowlane w tym miejscu ruszą na początku lipca. Przewidujemy, że potrwają trzy miesiące – zaznacza Hamarnik.
Przebić się przez tunel
Za mniej więcej trzy tygodnie rozpocznie się wybieranie materiału na zjazdach do tunelu. Najpierw ziemia zniknie po stronie północnej, potem robotnicy przebiją się w kierunku południowym, gdzie w tym momencie trwa wbijanie pali, które stworzą ściany najazdu do tunelu.
Ostatnim etapem prac będzie budowa jezdni i chodników w samym tunelu oraz na fragmentach doprowadzających do niego. – Planujemy otworzyć przejazd pod torami na 1 listopada. – zapowiada przedstawiciel PLK.
To nie będzie jeszcze koniec całej kolejowej modernizacji na bronowickim odcinku. Wszystkie roboty budowlane mają się zakończyć na początku przyszłego roku. Wtedy też będzie można skorzystać po raz pierwszy z nowego przystanku kolejowego Kraków Bronowice.