Kolejowa „Zakopianka” zmienia się - na dobre!

Nowa łącznica w Suchej Beskidzkiej fot. PKP PLK

Krótsze i sprawniejsze podróże do Zakopanego, wyższy poziom bezpieczeństwa oraz komfortową obsługę podróżnych na stacjach i przystankach zapewnią inwestycje PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. na trasie Kraków – Zakopane.

PLK planują realizację do 2023 roku projektu inwestycyjnego na „Zakopiance”, zaplanowanego w Krajowym Programie Kolejowym o nazwie : „ Prace na liniach do Zakopanego nr 97, 98 ,99, na odcinku Skawina – Sucha Beskidzka – Chabówka – Zakopane”, o wartości 950 mln zł netto ze środków budżetowych. Szacujemy, że po zakończeniu inwestycji czas przejazdu w relacji Kraków - Zakopane skróci się do ok. 2 godzin 15 minut.

Szybciej i wygodniej między Skawiną a Suchą Beskidzką

W ramach dużego projektu inwestycyjnego, PLK zrealizują prace za ponad 192 mln zł netto na odcinku l. nr 97 Skawina – Sucha Beskidzka, które skrócą i usprawnią podróżowanie do Suchej Beskidzkiej i Zakopanego. W maju br. zawarto umowę na zaprojektowanie i realizację prac. Powstanie nowy przystanek Radziszów Centrum.

Dla pasażerów zwiększy się komfort obsługi na 9 stacjach i przystankach, w Radziszowie, Leńczach, Kalwarii Zebrzydowska Lanckorona, Stroniach, Stryszowie i na przystankach Rzozów, Wola Radziszowska, Podolany, Przytkowice. Poprawi się oznakowanie i oświetlenie. W Kalwarii Zebrzydowskiej Lanckorona kładka dla pieszych zapewni wygodniejsze i bezpieczniejsze dojście oraz łatwiejszy dostęp do pociągów. Przebudowa linii obejmie 35 km torów. Bezpieczeństwo w ruchu kolejowym a także drogowym zwiększy też przebudowa blisko 100 obiektów inżynieryjnych, w tym 6 mostów (m.in. w Skawinie, w Przytkowicach, w Kalwarii Zebrzydowskiej) i 2 wiaduktów ( Wola Radziszowska i Stryszów) oraz modernizacja kilkunastu skrzyżowań drogi z torem.

Zakończenie prac na linii nr 97 Skawina – Sucha Beskidzka oraz zaprojektowanie budowy łącznicy w Kalwarii Zebrzydowskiej Lanckorona w ramach tej inwestycji, planowane jest w 2020 r.

Krótsze i komfortowe podróże na trasie Chabówka - Zakopane

Kolejne inwestycje w ramach projektu, które ułatwią podróże na „Zakopiance” - dotyczą odcinka  Chabówka – Zakopane i szacowane są na  330 mln zł. Przebudowane będą perony na 12 stacjach i przystankach. Mieszkańcy i turyści, w tym osoby o ograniczonych możliwościach mobilnych, zyskają lepszą obsługę na stacjach: Raba Wyżna, Sieniawa, Lasek, Szaflary, Biały Dunajec, Nowy Targ, Poronin, Zakopane. Poprawią się też warunki na przystankach: Chabówka, Rokiciny Podhalańskie, Pyzówka, Szaflary Wieś. Przebudowa kładki dla pieszych w Nowym Targu zapewni wygodniejsze i bezpieczniejsze dojście do pociągów. W ramach inwestycji wybudowany będzie nowy, dodatkowy przystanek w Chabówce. Prace obejmą m.in. kompleksową wymianę ponad 44 km torów. Przebudowanych będzie aż 107 obiektów inżynieryjnych, m.in. 18 mostów i 5 wiaduktów kolejowych (Chabówka, Klikuszowa, Bańska Niżna, Zakopane). Poziom bezpieczeństwa i sprawność w ruchu kolejowym zwiększy modernizacja urządzeń sterowania. Bezpieczniej będzie na przejazdach kolejowo – drogowych – prace obejmą 62 skrzyżowania, w tym dodatkowe urządzenia zabezpieczające będą na 23 przejazdach (m.in. w Chabówce, Rokicinach Podhalańskich, Rabie Wyżnej, Sieniawie, Lasku, Nowym Targu, Szaflarach, Zakopanem).

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. planują podpisać umowę (w trybie projektuj i buduj) na prace na odcinku Chabówka – Zakopane jeszcze w 2017 r. Prace powinny się zakończyć w 2021 r

Ogłoszenie przetargu i podpisanie umowy na kolejny odcinek wśród inwestycji PLK objętych projektem za 950 mln zł netto, tj na l. nr 98 Sucha Beskidzka – Chabówka, planujemy w 2019 r.

W 2 godziny 15 min z Krakowa do Zakopanego – bezpieczniej i komfortowo

Po zakończeniu wszystkich inwestycji PLK czas przejazdu w relacji Kraków – Zakopane skróci się o około 1 godz. i 20 minut,  tj. z 3 godz. 30 min. do około 2 godzin i 15 minut.

Już o około pół godziny łącznie będzie krótsza podróż dzięki łącznicom za  blisko 250 mln zł: w Suchej Beskidzkiej za ponad 36 mln zł – oddanej dla podróżnych od 9 czerwca br. oraz budowanej obecnie łącznicy Kraków Zabłocie – Kraków Krzemionki za 210 mln zł.

Ważnym efektem inwestycji PLK na zakopiańskiej trasie kolejowej będzie nie tylko skrócenie czasów jazdy na poszczególnych odcinkach linii  nr 97, 98, 99, tj. Skawina – Sucha Beskidzka – Chabówka – Zakopane, ale także sprawniejsze kursowanie pociągów, poprawa bezpieczeństwa ruchu kolejowego, lepsza obsługa podróżnych na stacjach i przystankach, w tym osób o ograniczonych możliwościach poruszania się oraz łatwiejszy dostęp do kolei i lepsza komunikacja.