Kraków w rowerowym rankingu. „Gra toczy się nie tylko o rowery”

fot. Krzysztof Kalinowski/LoveKraków.pl

Wzrost liczby wypadków, większe nakłady na infrastrukturę rowerową, brak systemu roweru publicznego, ale też sporo mniejszych udogodnień – to część wniosków dotyczących Krakowa z corocznego raportu przygotowanego przez centrumrowerowe.pl.

Autorzy raportu zauważyli, że w 2022 roku wzrosła liczba wypadków z udziałem rowerzystów. W Krakowie takich zdarzeń było 536, podczas gdy rok wcześniej zanotowano ich 465. Statystyki wzrosły też w większości innych ujętych w raporcie miast, co przełożyło się na łączny wzrost o 7,2 punktu procentowego. Z jednej strony można to tłumaczyć rosnącą liczbą użytkowników rowerów czy wzrostem ruchu po pandemii, aczkolwiek w Krakowie procentowy wzrost jest stosunkowo wysoki.

Autorzy raportu przeliczyli też liczbę wypadków na liczbę mieszkańców (pod uwagę były brane oficjalne dane, choć np. realna liczba mieszkańców Krakowa nie wynosi 780 tys., a ponad milion). Według tego zestawienia w naszym mieście liczba wypadków z udziałem rowerzystów na 1000 mieszkańców wyniosła 0,69. Gorzej w zestawieniu wypadł Wrocław, z wynikiem 0,83 oraz Częstochowa, z wynikiem 0,7. Kolejne miejsca zajęły Łódź i Poznań z wynikiem 0,65.

Nakłady na infrastrukturę

W raporcie doceniono Kraków i Kielce za wzrost wydatków na rowerową infrastrukturę. – O ile procent wydatków miasta przeznaczony na infrastrukturę dla cyklistów w 2021 r. wynosił zaledwie 0,08%, to w 2022 r. wzrósł on do 0,26%, co stanowi ponad 18,5 mln zł. Dla miasta został opracowany Program Budowy Ścieżek Rowerowych, a jedną z istotniejszych inwestycji była realizacja dróg rowerowych w ramach Trasy Łagiewnickiej – piszą autorzy.

Autorzy zwracają jednak uwagę, że kwota „rowerowego” budżetu jest obarczona ryzykiem błędu, ponieważ często infrastruktura rowerowa powstaje przy okazji większych projektów, inwestycje są dofinansowywane z zewnętrznych źródeł i bywają też rozkładane na budżety z kolejnych lat.

Kraków nie podał jednak danych dotyczących długości dróg rowerowych i ich przyrostu w minionym roku, w tych kategoriach nie było więc możliwości porównania z innymi ośrodkami.

Inne priorytety w budżecie obywatelskim

W Krakowie wśród 185 zwycięskich projektów budżetu obywatelskiego znalazło się dziesięć dotyczących rowerów. Procentowo to jeden z gorszych wyników – we Wrocławiu 29% wybranych projektów dotyczyło jednośladów, w Szczecinie 23%, a w Poznaniu 20%. We wszystkich tych miastach łączna liczba projektów była jednak niższa i Kraków ze swoimi 10 rowerowymi projektami znalazł się na piątym miejscu wśród badanych miast.

W naszym mieście nie funkcjonował w minionym roku (i nadal nie funkcjonuje) system roweru publicznego, co zostało zauważone w raporcie. Autorzy docenili jednak elektryczne rowery dostępne do wypożyczenia na parkingach Park&Ride. Liczba takich jednośladów znacząco wzrosła w minionym roku. Wspomniane zostały też przygotowania do uruchomienia wypożyczalni długoterminowej LajkBike.

Szerokie zmiany

Autorzy raportu piszą, że działania miasta dotyczące rowerów (w tym te mniejsze, jak kontrole rowerów, linie autobusowe z przyczepami rowerowymi czy wycieczki edukacyjne) to część szerszej polityki promującej zrównoważoną mobilność i zmierzającej do poprawy jakości powietrza. Wskazana została tutaj Strefa Czystego Transportu, której pierwszy etap ma wejść w życie w przyszłym roku, a w pełni zacznie obowiązywać od roku 2026. – Stolica Małopolski jak dotąd jest jedynym w Polsce miastem, który zdecydowało się na ten krok – podkreślono w raporcie.