Osoby, które chcą zgłosić uwagi dotyczące budowy pierwszego odcinka krakowskiego premetra, mają czas do 28 stycznia.
Pod koniec października członkowie Samorządowego Kolegium Odwoławczego zdecydowali, że to nie urzędnicy z Krakowa, lecz z Oświęcimia będą odpowiadać za wydanie decyzji środowiskowej dla pierwszego odcinka krakowskiego premetra. Nie stało się to przypadkowo – prezydent Aleksander Miszalski i jego zastępca Stanisław Mazur posiadają nieruchomości w obszarze oddziaływania inwestycji.
Tunel premetra
– Tunel budowany w pierwszym etapie inwestycji będzie miał parametry pozwalające na kursowanie taboru metra.Początkowo pojazdy obsłużą odcinek od AGH do Ronda Młyńskiego, umożliwiając sprawne przemieszczanie się na trasie wschód-zachód w Krakowie – usłyszeliśmy w połowie listopada w krakowskim magistracie.
Zanim ruszy budowa, urzędnicy muszą uzyskać decyzję środowiskową. To najważniejszy krok w całym procesie inwestycyjnym. Ten dokument określa, czy inwestycja może być realizowana zgodnie z przepisami o ochronie środowiska. Jest to kluczowy element każdego procesu inwestycyjnego w Polsce i Unii Europejskiej. Uzyskanie takiej decyzji często zajmuje najwięcej czasu spośród wszystkich wymaganych zgód administracyjnych.
Gdyby planowano budowę metra zamiast podziemnego tramwaju, dokumentację opracowywałaby Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska w Krakowie. Współpracownicy prezydenta Aleksandra Miszalskiego wskazują, że podobieństwa między premetrem a metrem umożliwią wykorzystanie analiz środowiskowych przygotowanych dla premetra także przy uzyskiwaniu zgód środowiskowych dla metra.
Będzie zmiana
Wiceprezydent Stanisław Mazur w połowie listopada mówił wprost, że po uzyskaniu tej decyzji zostanie złożony wniosek o jej zmianę – już do docelowych parametrów metra. W założeniu prace przy projekcie budowlanym i uzyskiwaniu wspomnianej zmiany decyzji środowiskowej miałyby się toczyć równolegle, by nie odsuwać sprawy w czasie.
– Te procesy się będą jednocześnie toczyć. Projektowanie metra to jest około półtora roku i w tym samym czasie dokonamy zmiany tej decyzji środowiskowej. Co istotne, bardzo duża część opracowań, które zostały przygotowane dla tej decyzji, która jest w tej chwili procedowana, zostanie wprost wykorzystana do przygotowania tej finalnej dokumentacji – zapowiadał Stanisław Mazur. Przypomnijmy, że zgodnie z deklaracjami Aleksandra Miszalskiego, fizyczne prace przy budowie miały się rozpocząć już w 2028 roku.
Do 28 stycznia 2025 roku mieszkańcy mogą zgłaszać uwagi i wnioski dotyczące budowy pierwszego etapukrakowskiego premetra. Pełna dokumentacja dostępna jest [TUTAJ]. Opinie można przekazać pisemnie na adres Urzędu Miasta Oświęcim, ustnie do protokołu lub wysyłając e-maila sekretariat@um.oswiecim.pl
Sto milionów
– W wieloletnim planie finansowym zabezpieczyliśmy sto milionów złotych na przygotowanie dokumentacji budowy metra. Obecnie z radną naukowo-techniczną analizujemy najbardziej korzystne dla Krakowa możliwości finansowania tego projektu – mówił w zeszłym miesiącu wiceprezydent Stanisław Mazur.
W tegorocznym budżecie zarezerwowano 900 tys. złotych. Kwota ta ma umożliwić zawarcie umowy na opracowanie dokumentacji projektowej dla budowy pierwszego etapu czy przygotowanie koncepcji i uzyskanie decyzji środowiskowej dla budowy drugiego etapu.